Löneökningar, balans i arbetslivet och mer flexpension i fokus som krav inför avtalsrörelsen

Löneökningar, högre lägsta löner, förutsättningar för återhämtning, regler för distansarbete och högre pensionspremier till flexpension. Det är Unionens viktigaste frågor i den kommande avtalsrörelsen beslutade Unionens förbundsråd på tisdagen.

Det så kallade inriktningsbeslutet ger Unionen ram och riktning kring vilka krav Unionens medlemmar vill att förbundet driver i avtalsrörelsen 2023.

– Unionens medlemmar har sagt sitt och det enskilt viktigaste kravet är löneökningar. Vi vet att det är en dålig idé att jaga inflationen, däremot kan det finnas andra skäl att växla upp löneökningstakten. Unionens medlemmar bidrar till de verksamheter de är anställda i och då är det rimligt att de ska ha del av den växande kakan, säger förbundsordförande Martin Linder.

– Utifrån det osäkra läget vi har med hög inflation är det viktigare än någonsin att vi står fast vid den lönemodell som gett Unionens medlemmar mer pengar i plånboken under drygt 20 år, samtidigt som jobben blivit fler, säger Martin Linder.

Unionen kräver att löneökningar ska ske genom en årlig lönerevision med ett siffersatt utrymme. Löneprocessen på arbetsplatserna ska ske med fackligt inflytande och möjlighet till individuell påverkan. Genom de centrala förhandlingarna lägger Unionen grunden för stabila, långsiktiga löneökningar över tid.

– Det sker genom att hålla i den lönebildningsmodell vi har där den konkurrensutsatta industrin sätter det vi kallar märket, säger Martin Linder.

Unionen kommer även att driva att avtalens lägsta löner ska höjas.

– Lägsta lönerna skyddar hela arbetsmarknaden mot lönedumpning och spelar en allt större roll, fortsätter Martin Linder.

Inriktning för 2023-års förhandlingar

(Fastställd av förbundsrådet den 27 september 2022)

Sverige behöver ett jämställt arbetsliv. I samband med alla krav behöver därför jämställdhetsaspekterna beaktas och särskilda krav övervägas.

Väl fungerande facklig verksamhet är av avgörande betydelse. Behov av ytterligare åtgärder som stärker den fackliga verksamheten ska beaktas på alla avtalsområden.

Ett fungerande arbetsmiljöarbete är av avgörande betydelse och behov av ytterligare åtgärder behöver övervägas på alla avtalsområden.

Unionen prioriterar under 2023 års förhandlingar:

• Löneökningar genom årlig lönerevision med siffersatt utrymme för bästa möjliga reallöneutveckling över tid. Lönerna ska höjas på ett systematiskt sätt i en process med fackligt inflytande, möjlighet till individuell påverkan och tryggad individuell löneutveckling .
  • Avtalens lägsta löner blir allt viktigare och ska höjas.
  • Bättre förutsättningar för återhämtning och balans i livet utifrån behoven på olika avtalsområden. Det kan exempelvis handla om skydd för sammanhängande återhämtning, villkor vid o-arbetstider eller förkortad arbetstid.
  • Utvecklade regler för överenskommelser om distansarbete.
  • Högre pensionspremier till flexpension.

Genom Trygghetsöverenskommelsen har ett viktigt steg tagits mot reella möjligheter till livslångt lärande och ännu bättre omställning. Det behövs samtidigt ett utvecklat kompetensutvecklingsarbete på arbetsplatserna.

ⁱ På avtalsområden som har arbetstidsförkortning ska denna särskilt värnas under förhandlingar. På övriga avtalsområden ska det verkas för att arbetstidsförkortning införs.

Pressmeddelande inriktningsbeslut

Tillbaka till avtalswebben.