Påverka på jobbet

Ta chansen att utnyttja hela kraften i ditt medlemskap i Unionen genom att vara med och påverka och förbättra på jobbet.

Påverka på jobbet

Hur du har det på jobbet påverkar dig, så var med och påverka hur du har det på jobbet. Som medlem i Unionen får du möjlighet att vara med och engagera dig och driva de frågor som är viktigast på just din arbetsplats.

Ta chansen. Utveckla arbetsplatsen.

Med ett fackligt uppdrag är du med och aktivt påverkar hur ni har det på jobbet. Du får möjlighet att utveckla arbetsplatsen – och olika sidor av dig själv. Att få kollegornas förtroende att arbeta för att alla mår bra av och på jobbet ger dig erfarenheter och kunskaper om arbetslivet och dig själv som du har nytta av i den fortsatta karriären.

Du får

• Kompetenshöjning - välj mellan flera kostnadsfria utbildningar om rättigheter i arbetslivet
  • Insikt och inflytande - veta saker först och kan påverka verksamheten
  • Personlig coachning
  • Meriterande uppdrag att sätta på cv:t
  • Äran att föra dina kollegors talan

3 sätt att påverka hur ni har det på jobbet

1. Som arbetsmiljöombud arbetar du för att du och dina arbetskamrater ska må bra av och på jobbet. Du arbetar både med den psykiska såväl som fysiska arbetsmiljön. Du är dessutom chefens bästa stöd i arbetsmiljöarbetet.
  2. Som arbetsplatsombud har du möjligheten att föreslå och driva idéer för att du och dina kollegor ska trivas på arbetsplatsen. Du fungerar som länken mellan medlemmarna på arbetsplatsen, arbetsgivaren och Unionen. Ni kan vara ett eller flera ombud bland era medlemmar.
  3. Bilda klubb om ni är fem eller fler medlemmar. Det mest kraftfulla sättet att engagera sig på eftersom ni är flera som driver frågorna tillsammans. Tillsammans kan ni få insyn och inflytande när det gäller löner, arbetstider, semester, nyanställningar, uppsägningar eller andra frågor som engagerar er. Klubb är det mest effektiva sättet att vara med och påverka och bidra med idéer om hur arbetsplatsen kan bli ännu bättre.
Arbetsplatsombud

Som arbetsplatsombud har du möjlighet att föreslå och driva idéer för att du och dina kollegor ska trivas. Du blir en länk mellan dina kollegor i dialogen med arbetsgivaren.
Bilda klubb - skrivbord

Bilda klubb

En egen klubb är bästa sättet att få vara med och påverka på arbetsplatsen. Vi berättar mer om engagemang på arbetsplatsen, vad det innebär att ha en klubb och vilka fördelar som finns.