Inkomstförsäkringens villkor

Här hittar du mer detaljerad information om inkomstförsäkringens villkor.

Som medlem i Unionen blir du automatiskt inkomstförsäkrad om du:

• är yrkesverksam medlem eller egenföretagare
  • är med i svensk a-kassa och inte har fyllt 65 år

För att teckna tilläggsförsäkringen för fler dagar och högre inkomst krävs att du uppfyller kraven ovan samt:

• har en lön som överstiger det lägre inkomsttaket i a-kassan, för närvarande 20 900 kr/mån

Villkor för ersättning

Rätten till ersättning bedöms separat för den obligatoriska och tilläggsförsäkringen.

För att ha rätt till ersättning från Unionens obligatoriska inkomstförsäkring som ingår i avgiften gäller följande villkor:

• Att arbetslöshetsersättning betalas ut av godkänd svensk a-kassa eller att du deltar i en arbetsmarknadspolitisk åtgärd och erhåller aktivitetsstöd på samma nivå som a-kassa.
  • Att du omfattats - och fortfarande omfattas - av inkomstförsäkringen under en sammanhängande period av minst 12 månader innan du blir arbetslös. Denna så kallade kvalificeringstid räknas tidigast från den dag du blev medlem i Unionen och samtidigt uppfyllde anslutningsvillkoren.
  • Att du har förvärvsarbetat minst tolv månader i minst 80 timmar per kalendermånad under en sammanhängande period om högst 18 månader närmast före arbetslöshetens inträde. Endast förvärvsarbete som utförts efter att du blivit medlem i Unionen och omfattats av inkomstförsäkringen tillgodoräknas.
  • Om du kommer från ett annat svenskt fackförbund med en inkomstförsäkring kan du tillgogoräkna dig tid, försäkringstid och arbetad tid i den försäkringen för att kvalificera dig i Unionens inkomstförsäkring. Du behöver inte styrka detta när du blir medlem utan det blir aktuellt först vid eventuell arbetslöshet

För att ha rätt till ersättning från tilläggsförsäkringen ska du när du blir arbetslös:

• ha varit med i tilläggsförsäkringen i en sammanhängande period av 12 månader
  • ha arbetat minst 80 timmar/kalendermånad i minst 12 månader under de senaste 18 månaderna inom anslutningstiden för tilläggsförsäkringen

Hur mycker ersätter inkomstförsäkringen?

Inkomstförsäkringen betalar vid arbetslöshet ut ett försäkringsbelopp som tillsammans med ersättningen från a-kassa och andra eventuella ersättningar (till exempel avgångsersättning, AGE, från trygghetsråden) motsvarar upp till 80% av tidigare inkomst efter skatt. Den ersättningsgrundande inkomsten beräknas av a-kassan.

Inkomstförsäkringen betalas ut för samma dagar som a-kassan, det vill säga fem dagar per vecka vid hel arbetslöshet, vilket motsvarar cirka sju månader (nio månader om du tecknat tilläggsförsäkringen).

Från och med den 15 maj 2017 ändras reglerna kring ersättning ihop med deltidsarbete. Regeländringen innebär att du har möjlighet att arbeta deltid samtidigt som du får ersättning i 60 veckor istället för 75 dagar. Läs mer om a-kassans regeländring ersättning vid deltidsarbete.

När slutar försäkringen att gälla?

Inkomstförsäkringen upphör att gälla i följande fall:

• Den första dagen i den månad du fyller 65 år.
  • Om du inte längre uppfyller inkomstförsäkringens villkor.
  • Tilläggsförsäkringen kan du när som helst säga upp genom att meddela oss.

Under och efter ersättningsperioden

• Om du under den tid du får ersättning börjar jobba igen och då på nytt uppfyller villkoret för ersättning inleds en ny ersättningsperiod på max 150 dagar* om du skulle bli arbetslös igen. Det innebär att du inte kan utnyttja de dagar du inte förbrukat i din föregående ersättningsperiod.
  • Om du återkommer i arbetslöshet men inte uppfyller villkoret för en ny ersättningsperiod på 150 dagar, har du rätt att utnyttja resterande dagar under förutsättning att du har dagar kvar på din tidigare ersättningsperiod.
  • Har du fått 150 ersättningsdagar* krävs det, för att du ska få en ny ersättningsperiod att det, när du blir arbetslös, gått minst tolv månader sedan sista ersättningsdagen. Under den tiden ska du ha varit försäkrad oavbrutet och ha arbetat minst 80 timmar per kalendermånad i tolv månader i följd. Under denna period får du inte ha haft ersättning från a-kassan.

Behandling av personuppgifter

De personuppgifter som kan komma att registreras hos försäkringsbolaget är namn, personnummer, inkomst och adress avseende den försäkrade. Uppgifterna används som underlag för försäkringsavtalet, administration och vid skadereglering. Detta inkluderar också att uppgifter om rätt till arbetslöshetsersättning inhämtas från godkänd a-kassa. Personuppgifterna kan komma att samköras med andra personuppgifter i syfte att tillföra och uppdatera register med sådana personuppgifter som bedöms utgöra en förutsättning för en god kund- och registervård. Försäkringsbolaget ägs av Unionen, som även är gruppföreträdare för dem som omfattas av försäkringen. För fullgörandet av sina skyldigheter enligt gruppavtalet och försäkringen inhämtas uppgifter från Unionen av försäkringsbolaget respektive lämnas uppgifter från försäkringsbolaget till Unionen, t.ex. uppgift om att den försäkrade uppbär ersättning från försäkringsbolaget. Försäkrad som önskar information om behandlingen av sina personuppgifter eller vill få till stånd rättelse av sådana uppgifter kan vända sig till försäkringsbolaget.

Fullständiga villkor

Här hittar du fullständiga villkor för Unionens inkomstförsäkring.

Nyckelord:

Ja Nej