Medlemsavgift Unionen Egenföretagare

Som medlem i Unionen Egenföretagare betalar du två avgifter, en medlemsavgift och en serviceavgift. Medlemsavgiften betalas av dig för de personliga delarna i medlemskapet och serviceavgiften betalas av företaget för de tjänster och förmåner ditt företag har nytta av. Det finns rabatter för helt nya medlemmar i Unionen och för alla de som har starta-eget-bidrag.

Första 3 månaderna gratis

Vad kostar medlemskapet för dig som är egenföretagare?

Redan medlem i Unionen?

När registrerade du ditt företag?

Driver du ett eget företag utan anställda kan du bli medlem som egenföretagare.

Läs mer på vem kan bli medlem.

Ordinarie avgift Unionen Egenföretagare

Medlemsavgift Serviceavgift
125 kr/mån 250 kr/mån ex moms

Redan medlem i Unionen

Du som har bytt medlemskap från ett vanligt medlemskap i Unionen till ett medlemskap i Unionen Egenföretagare betalar ordinarie avgift från första månaden. Du får med dig din medlemstid från ditt tidigare medlemskap och behåller då din kvalificeringstid för inkomstförsäkring och bidrag till kompetensutveckling

Ny medlem

När du är helt ny medlem och haft ditt företag längre än 12 månader bjuder vi på medlemsavgiften de tre första månaderna.

1-3 0 kr 0 kr
4-12 125 kr/mån 250 kr/mån ex moms
13 -  125 kr/mån 250 kr/mån ex moms

Ny medlem och nyföretagare = Nyföretagarrabatt

Är du helt ny medlem och har startat ditt företag inom de senaste 12 månaderna - eller ännu ej startat företaget- får du Nyföretagarrabatt. Det innebär att vi bjuder dig på medlemsavgiften de tre första månaderna. Därpå har du rabatt på både medlemsavgift och serviceavgiften under resten av det första året.

1 - 3 0 kr 0 kr
4 - 12 125 kr/mån 64 kr/mån ex moms
13 -  125 kr/mån 250 kr mån ex moms

Tidigare medlem i Unionen Student

När du kommer direkt från ett medlemskap i Unionen Student och blir medlem i Unionen Egenföretagare får du rabatt både på medlemsavgiften och serviceavgiften de tolv första månaderna.

1 - 3 100 kr* 0 kr
4 - 12 0 kr/mån 64 kr/mån ex moms
13 -  125 kr/mån 250 kr mån ex moms

* 100 kr i medlemsavgift hela första året

Starta-eget-bidrag ger extra rabatt

När du beviljats starta-eget-bidrag behöver företaget inte betala serviceavgift under den perioden. Medlemsavgiften, 125 kr/mån betalas som vanligt under samma period.

Starta-eget-bidrag är ett aktivitetsstöd som betalas ut av Försäkringskassan som du som är i uppstartsfasen av ett företag kan ha rätt till.

Så betalas avgiften till Unionen Egenföretagare

Medlemsavgift

Du kan betala medlemsavgiften via autogiro, e-faktura eller bankgiro.

Mer om hur du betalar medlemsavgiften

Serviceavgift

Det är en serviceavgift per företag. Det innebär att även om ni är flera delägare som är medlemmar så betalas endast en serviceavgift. Tänk på att serviceavgiften är avdragsgill.

Serviceavgiften kan betalas månads- kvartals-, halvårs- eller årsvis. Du kan ändra betalningsfrekvens genom att kontakta

Mer om hur du betalar serviceavgiften.

Saknar eller tappat bort faktura?

Beställa en fakturakopia på aktuell faktura eller få betalningsuppgifterna direkt hos Företagslinjen 020-743 743 eller foretagslinjen@unionen.se

Medlem i Teaterförbundet

Om du är medlem i teaterförbundet kan du bli dubbelansluten till Unionen Egenföretagare. Då behöver du bara betala förbundsavgift till Unionen samt serviceavgift till Unionen Egenföretagare. Teaterförbundet och Unionen delar därefter på avgifterna.