Medlemsavgift för dig som är egenföretagare

Här hittar du information om medlemsavgiften för dig som är medlem i Unionen och är egenföretagare.

Ny avgiftsmodell från och med oktober 2021

Från och med oktober tar vi bort serviceavgiften för egenföretagare och alla Unionenmedlemmar betalar en medlemsavgift enligt samma modell. Du som är egenföretagare kommer därmed att betala medlemsavgift till Unionen i relation till din inkomst. Ordinarie avgift är 235 kronor i månaden men kan bli lägre om du har en månadsinkomst under 25 000 kronor före skatt.

Innehållet i medlemskapet kommer inte att påverkas av den här förändringen. Du som är egenföretagarmedlem i Unionen kommer fortsatt att ha tillgång till tjänster och förmåner för egenföretagare som till exempel affärsjuridisk rådgivning, affärscoachning och egenföretagarrådgivning.

Medlemsavgiften baseras på din månadsinkomst före skatt. Du ansvarar själv för att meddela rätt inkomstintervall och är enligt Unionens stadgar skyldig att uppdatera dina uppgifter om de förändras. Om din inkomst varierar mellan olika månader väljer du inkomstintervall baserat på din uppskattade snittinkomst per månad.

Om du är anställd vid sidan av ditt egna företag beräknas medlemsavgiften på den totala summan av din inkomst. Om du har en Unionenklubb på arbetsplatsen kan den ta ut en separat klubbavgift på mellan 5 och 35 kronor.

Månadsinkomst (kr)

Avgift/mån

0 - 12 000

12 001 - 15 000

15 001 - 19 000

19 001 - 25 000

25 001 -

Frågor och svar om avgiftsförändringen

Avgift för egenföretagare till och med 30 september 2021

Till och med september betalar egenföretagare två avgifter, en medlemsavgift och en serviceavgift. Medlemsavgiften betalas för de personliga delarna i medlemskapet och serviceavgiften betalas av företaget för de tjänster och förmåner företaget har nytta av.

Medlemsavgift Serviceavgift
125 kr/mån 200 kr/mån ex moms

Fram till sista september 2021 har nya medlemmar och medlemmar med starta eget-bidrag fått rabatterad avgift. Från och med oktober betalar alla medlemmar ordinarie avgift enligt avgiftstabellen ovan. Undantaget är de före detta studentmedlemmar som byter medlemskap efter sina studier. De får en kraftig rabatt och betalar bara 100 kronor för sitt första år.

Så betalas avgiften

Medlemsavgift

Du kan betala medlemsavgiften via autogiro, e-faktura eller pappersfaktura.

Mer om hur du betalar medlemsavgiften

Din betalningshistorik

Du kan få detaljerad information om dina betalningar, se din betalningshistorik och vad som eventuellt kvarstår att betala när du loggar in.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg