Kampanj sätter ljuset på fackligt uppdrag inför årsmötena

Som fackligt ombud kan du göra skillnad på jobbet - för alla! Det är budskapet för att få fler medlemmar nyfikna på att engagera sig.

Med ett fackligt uppdrag på jobbet kan du påverka och förbättra villkoren och verksamheten, inte bara för dig själv utan också alla kollegor på arbetsplatsen. "För din skull. Och alla andras." som Unionen brukar säga.

Detta är också budskapet i Unionens sista varumärkeskampanj för året som även fungerar som en extra boost inför klubbarnas årsmötesperiod. Syfte med kampanjen är just att öka kunskapen, nyfikenheten och tänkbarheten när det gäller att ta ett förtroendeuppdrag , rikta ljuset mot detta lagom inför att valberedningarna ska hitta intresserade och engagerade personer till olika uppdrag.

Glad kille tittar på sin nya gula skrivbordslampa Kampanjdelen vecka 48-51, från slutet av november och fram till jul, består av en reklamfilm (där en kille fixar bättre belysning till alla i kontorslandskapet) och radiospot (där en tjej förhandlat upp allas löner på jobbet), liksom annonser i tidningen Kollega och inlägg i sociala medier.

Kollegaannonser för fackligt uppdrag Dessutom innehåller kampanjen:

• E-postutskick. "Mitt arbetsliv" till alla medlemmar med temat fackligt uppdrag i början av december.
  • ”Skicka vidare-aktivitet”. Mejl till alla befintliga 29 000 förtroendevalda, om varför ett fackligt uppdrag är intressant, lärorikt och roligt, som de uppmanas vidarebefordra till kollegor de tycker skulle passa som fackliga ombud på jobbet.

Klocka på jobbet med lapp som säger: Kortare arbetstid?

• QR-illakampanj. Arbetsplatskit med självhäftande lappar med QR-koder, som klubbar och ombud kan använda för att ”gröna upp” kontoren och visa att dessa är fulla av fackliga frågor att engagera sig i. Genom att ta ett uppdrag eller använda sig av Unionens nya ”aktivitetsbank” på unionen.se som alla medlemmar kan använda. Går att beställa från början av december i webbshoppen för trycksaker
  • Stories med fackliga ombud  som intervjuas om känslan att få göra skillnad för kollegorna på jobbet, som sprids i sociala medier och via content markering:
  •  Kampanjsida på unionen.se för den som vill läsa mer och fylla i vårt nya ”intresseformulär” för att få ännu mer info.

Parallellt med kampanjen fortsätter mycket av Unionens löpande kommunikation om och med förtroendevalda, som ”Insta-takeover” med lokala företrädare och spridning av klipp ur kampanjfilmen ”Förtroendevadå” där fackliga ombud svara på frågor om uppdraget:

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg