Rapport: Unionens IT-rapport 2017

År 2016 slösades 133,5 miljoner tjänstemannatimmar bort på IT-strul i den privata sektorn. Det kostade arbetsgivarna 44,1 miljarder kronor. Det visar Unionens IT-rapport, som kommit ut sedan 2009.

Varje år sedan 2009 släpper Unionen en rapport om privatanställda tjänstemäns IT-strul på arbetsplatsen (med undantag för år 2016, då man gjorde ändringar i när på året rapporten släpptes).

I denna rapport ser kostnaderna ut att vara mycket större än tidigare. Det beror på att beräkningen grundas på samtliga privata tjänstemän i Sverige. Tidigare har man bara räknat på Unionens medlemmar.

133 572 424 arbetstidstimmar förlorades år 2016 på grund av IT-strul för tjänstemän . Beräknat på hela den privata sektorn i Sverige. Arbetstidskostnad för IT-strulet i den privata sektorn var 44.1 miljarder, enbart för tjänstemän . Kostnader för andra gruppers IT-strul är inte inräknat.

Bara 2 av 10 tjänstemän får nödvändig utbildning för att kunna använda IT-systemen effektivt. Bara 2 av 10 tjänstemän instämmer i att IT-systemen har införts utifrån tydliga och väl förankrade idéer. Och färre än 2 av 10 tjänstemän har möjlighet att påverka utformningen av nya arbetsrutiner när nya IT-system införs.