Almega Tjänsteföretagen Revision & Konsult

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Kollektivavtal för:
Konsult & Finans

Shape Created with Sketch.

Tips och stöd om lön

Nu finns nytt partsgemensamt material kring lön inom Almegas avtalsområden. Se under rubriken "Övrigt".

Avtalsinformation

Avtalsnytt
PDF 274kb
En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.
Information om höjt tak för sjukpenninggrundande inkomst (SGI) och anpassning av kollektivavtalen fr.o.m. 1 juli 2018.
Information om att från och med den 1 januari 2019 ändras både sjuklönelagen och socialförsäkringsbalken så att den tidigare karensdagen avskaffas. I stället införs en annan karens som ska vara mer lika för alla. I cirkuläret kan du läsa om förändringen.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats inom Almega. Unionen och Almegas syn på lönebildning från partsgemensamma lönekonferenser.
Partsgemensamt material inför lönerevisionen.
Avtalet innehåller även skiljedomsregler för skiljenämnden i uppfinnar- och konkurrensklausulstvister

Övrigt

Denna partsgemensamma guide är framtagen för att underlätta dialogen i lönesamtalet men den kan behöva anpassas till företagens löneprocess. Tanken är att både medarbetare och chef ska kunna använda guiden för att förbereda sig inför samtalet och använda den som stöd under lönesamtalet.
En partsgemensam vägledning för lokala parter. Materialet riktar sig till er som är ansvariga för företagets löneprocess och lokala fackliga företrädare.
En partsgemensam vägledning för lönesättande chefer och medarbetare.
Partsgemensam vägledning för hur arbetsgivare och lokalfackliga organisationer kan samverka om aktiva åtgärder för lika rättigheter och möjligheter i arbetslivet.

Avtalsperioden 2017-2020

Avtalet är gällande från 1 januari 2017 till 31 december 2020.

Lönerevisionsdatum den 1 januari respektive år. Löneökningar på 2,0 %, 1,8 % och 2,3 % av summan av fasta kontanta löner för tjänstemän den 31 december 2016, 2017 och 2018.

Utrymmet för löneökningar den 1 januari 2020 beräknas som ett genomsnitt av det kostnadsutrymme som de konkurrenssatta avtalsområdena sätter för den period som följer efter 31 mars 2020.

Avtalsinformation
Den 1 juli 2018 höjs taket för sjukpenningsgrundande inkomst enligt Socialförsäkringsbalken från 7,5 till 8 prisbasbelopp .

Mer information om ändringen kan du läsa i "Cirkulär om höjt tak för SGI".

Anpassning har skett i kollektivavtalen digitalt och finns att läsa och ladda ner här ovan.

Den 1 januari 2019 avskaffas karensdagen och karensavdrag införs efter ändring i sjuklönelagen och socialförsäkringsbalken.

Bakgrund till avtalsperioden på fyra år
Parterna är överens om att lösa frågan med att avtalets lönerevision ligger före de förbund som sätter det så kallade märket, nivåerna på löneökningarna.

2017, 2018 och 2019 följs märket. 2020 utgör ett snitt av märket i kommande avtalsrörelse . Vid ett 1-årigt avtal blir uppgörelsen i enlighet med denna, vid ett längre avtal snittet av hela avtalsperioden.

Flexpension
Flexpension införs på avtalsområdet och avsättningen till flexpension blir 0,2 procent för 2017, 0,2 procent för 2018 och kommer utökas framöver.

Avtalet ger bra möjligheter till fortsatta reallöneökningar och utöver löneökningarna ger nya avsättningar till flexpension goda förutsättningar att stärka upp pensionen.

Överenskommelse om flexpension i mål
Unionen, Sveriges Ingenjörer och Almega träffade den 22 februari 2017 överenskommelse om flexpension i tjänsteföretag och kom samtidigt överens om en rad andra avtalsändringar.

​​​De flesta ändringar trädde i kraft den 1 november 2017. Förhandlingarna ägde rum i en särskild avtalsförhandling, innan 2017 års ordinarie avtalsförhandlingar startade, där förbunden inom Almega gemensamt förhandlade med Unionen och Sveriges Ingenjörer. Därmed är en långvarig konfliktfråga om flexpension löst. Överenskommelsen och information om den kan du läsa eller ladda ner, se ovan.

Aktuella avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK
Avtalen om rätten till arbetstagares uppfinningar, avtal om användning av konkurrensklausuler och avtal om skiljedomsregler tecknades av PTK och Svenskt Näringsliv den 2 juli 2015. Avtalen har antagits att gälla på ditt avtalsområde från den 1 december 2015.

Om du behöver de tidigare gällande avtalstexterna för Uppfinnar- respektive Konkurrensklausulsavtalet, kontakta Unionens Rådgivning 0770-870 870.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2017-2020 ". Det finns även tolkningar till Unionens Tjänstemannaavtalen.

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterat 2019-08-29)