Almega Tjänsteföretagen Revision & Konsult

Här hittar du alla avtal som hör till ditt kollektivavtal. Du hittar också sammanfattningar med de senaste ändringarna i avtalen, och förklaringar till hur avtalsvillkoren ska tolkas.

Avtalsinformation

En kort sammanfattning av de viktigaste punkterna i avtalet.

Allmänna anställningsvillkor

Avtal om vilka allmänna villkor som gäller för exempelvis arbetstid, övertidskompensation, semester, sjuklön, ledighet, uppsägning med mera. I texten finns också Unionens tolkningar av villkoren, så att avtalet ska bli lättare att tillämpa.
Avtalets ursprungliga förhandlingsprotokoll.

Lön

Lönenivåer och övrig information kring löneprocessen.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats. Här finns kommentar till löneavtalet, bakgrund till de senaste avtalsförhandlingarna samt en vägledning för arbetet med löner.
Till dig som löneförhandlar för medlemmarna på din arbetsplats inom Almega. Unionen och Almegas syn på lönebildning från partsgemensamma lönekonferenser hösten 2014.
Partsgemensamt material inför lönerevisionen.

Övriga gällande avtal

Avtalet innehåller även skiljedomsregler för skiljenämnden i uppfinnar- och konkurrensklausulstvister
Kollektivavtal för:
Konsult & Finans

Nu är det nya avtalet klart

Unionen är överens med arbetsgivarna Almega Tjänsteföretagen om ett nytt avtal på fyra år för område Revision & Konsult som gäller perioden 2017-01-01 – 2020-12-31.

Lönerevisionsdatum den 1 januari respektive år. Löneökningar på 2,0 %, 1,8 % och 2,3 % av summan av fasta kontanta löner för tjänstemän den 31 december 2016, 2017 och 2018.

Utrymmet för löneökningar den 1 januari 2020 beräknas som ett genomsnitt av det kostnadsutrymme som de konkurrenssatta avtalsområdena sätter för den period som följer efter 31 mars 2020.

Bakgrund till avtalsperioden på fyra år

Parterna är överens om att lösa frågan med att avtalets lönerevision ligger före de förbund som sätter det så kallade märket, nivåerna på löneökningarna.

2017, 2018 och 2019 följs märket. 2020 utgör ett snitt av märket i kommande avtalsrörelse. Vid ett 1-årigt avtal blir uppgörelsen i enlighet med denna, vid ett längre avtal snittet av hela avtalsperioden.

Flexpension

Flexpension införs på avtalsområdet och avsättningen till flexpension blir 0,2 procent för 2017, 0,2 procent för 2018 och kommer utökas framöver.

Avtalet ger bra möjligheter till fortsatta reallöneökningar och utöver löneökningarna ger nya avsättningar till flexpension goda förutsättningar att stärka upp pensionen.

Mer information om avtalet finns i Avtalsnytt 2017.

Avtalsperioden
Avtalet var gällande från 1 januari 2017 till 31 december 2020.

Överenskommelse om flexpension i mål

Unionen, Sveriges Ingenjörer och Almega har den 22 februari 2017 träffat överenskommelse om flexpension i tjänsteföretag och samtidigt kommit överens om en rad andra avtalsändringar.

​​​De flesta ändringar träder i kraft den 1 november 2017. Förhandlingarna har skett i en särskild avtalsförhandling, innan 2017 års ordinarie avtalsförhandlingar har startat, där förbunden inom Almega gemensamt förhandlat med Unionen och Sveriges Ingenjörer. Därmed är en långvarig konfliktfråga om flexpension nu löst. Överenskommelsen och information om den kan du läsa eller ladda ner, se ovan.

Aktuella avtal mellan Svenskt Näringsliv och PTK
Avtalen om rätten till arbetstagares uppfinningar, avtal om användning av konkurrensklausuler och avtal om skiljedomsregler tecknades av PTK och Svenskt Näringsliv den 2 juli 2015. Avtalen har antagits att gälla på ditt avtalsområde från den 1 december 2015.

Om du behöver de tidigare gällande avtalstexterna för Uppfinnar- respektive Konkurrensklausulsavtalet, kontakta Unionens Rådgivning 0770-870 870.

Avtal du omfattas av
Det finns många avtal för detta område, de viktigaste är samlade i trycket "Tjänstemannaavtalen 2017-2020 ". Nu finns även Unionens tolkningar till Tjänstemannaavtalen i ny utgåva.

Avtalen kan du läsa och ladda ner, se ovan.

(Uppdaterat 2017-10-04)

Nyckelord: