– Många jag har pratat med är osäkra på om de kommer kunna fortsätta göra vad de har gjort tidigare. Hur man ser på den utvecklingen beror så klart mycket på vilken bransch man tillhör, men det finns vissa grundinställningar man kan ha oavsett. Om du tror att det kan bli svårt att fortsätta som tidigare kan du alltid rita upp ett scenario där du antingen så snabbt som möjligt hittar en annan inriktning eller försöker hålla dig kvar.
Konkurrensen kommer att se annorlunda ut
Hur kan jag bli en av dem som förbättrar mitt erbjudande och gör det ännu skarpare? Det kommer alltid finnas utrymme för de som utvecklas.
Väljer man som till exempel konsult att stanna i sitt nuvarande yrke får man vara beredd på att konkurrensen kanske kommer se annorlunda ut än vad den har gjort tidigare.
– Anledningen till att du valt att starta ett eget företag för att bli konsult är ju för att du har expertis på området. Du är bra på vad du gör helt enkelt – och erbjuder ditt kunnande till kunderna. Nu höjs den nivån. Ju mer AI kan göra desto högre kommer kraven att vara på dig.
Det kommer alltid finnas utrymme för de som utvecklas.
I mångt och mycket handlar det om att förstå hur och varför AI förändrar vad man erbjuder sina kunder. Om mycket av arbetet automatiseras genom AI-verktyg behöver man kanske fokusera på de delar av arbetet som AI inte kan utföra. Ett annat problem är att mycket av det man förut kunde ta betalt för som konsult kan AI nu göra gratis eller för en liten summa.
– När kunderna får ett alternativ som är gratis blir konkurrensen hård. Då gäller det att hitta sätt att i stället göra mer av det som är klassiskt kunskapsarbete, att faktiskt hjälpa och guida en kund coacha en kund framåt. Där är utrymmet fortfarande ganska stort. Du kan förändra erbjudandet så att det riktas mer mot processtyrning och projektering snarare än att ”bara” tillföra själva expertisen eller kompetensen.
Du måste förhålla dig till AI
För att förstå hur erbjudandet behöver förändras gäller det så klart också att förstå vad den nya konkurrensen består i, det vill säga: för att kunna navigera rätt i den nya AI-verkligheten behöver du så klart också kunna och förstå AI själv.
- Det är en så självklar del av utvecklingen att jag först inte ens tänkte på det, säger Fors-Andrée. Du börjar självklart med att använda AI själv, det är långt ifrån en självklarhet för konsulter i dag. Du behöver ta tag i det. Gör du inte det blir det som att året är 2005 och du tänker att det där med internet blir nog inget. Du måste förhålla dig till AI, vare sig du vill eller inte.
Du börjar självklart med att använda AI själv, det är långt ifrån en självklarhet för konsulter i dag.
Risk att agera på många scenarier samtidigt
Som affärscoach har Erik Fors-Andée upplevt att många ser på AI som ett hot, men att man inte riktigt har lyckats bryta ned vad det hotet består i och hur man ska kunna skydda sig mot det.
– Svårigheten för egenföretagare är att det lätt blir många tankar på samma gång. Man ser många olika scenarier och börjar agera på samtliga. Det blir extra tydligt med AI, som i mångt och mycket blir en rentav existentiell fråga kring yrket och företaget. Då blir det också ännu viktigare att verkligen sätta sig ner och våga se sanningen i vitögat, men också fundera på om AI måste vara ett hot. För det kan mycket väl finnas helt andra vägar in i AI. Som kan ta dig och ditt företag i rätt riktning framåt.