Transport
Branschdelegation Transport valda på Unionens förbundsråd 8-9 juni 2022 och aktiva under avtalsrörelsen 2023.
Branschdelegation Transport valda på Unionens förbundsråd 8-9 juni 2022 och aktiva under avtalsrörelsen 2023.
Vår delegation förhandlar om kollektivavtal med arbetsgivarorganisationerna Biltrafikens Arbetsgivareförbund, Bussarbetsgivarna, Motorbranschens Arbetsgivareförbund, Petroleumbranschens Arbetsgivareförbund, Svenska Flygbranschen (ej kabinavtal), Sjöfartens Arbetsgivareförbund och Sveriges Hamnar.
Vi har nu börjat växla avtalskrav med arbetsgivarna på de avtalsområden som branschdelegation Transport förhandlar. Nedan presenteras de generella och avtalsspecifika krav som kommer att drivas:
Kraven på avtalsområde Motorbranschen innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Biltrafikens Arbetsgivareförbund - Trafikavtalet innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Biltrafikens Arbetsgivareförbund - supplement Trafikskolor innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Sveriges Bussföretag - Trafikavtalet innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Sveriges Bussföretag - supplement för Keolis Sverige AB (f.d. Busslink) innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Sveriges Bussföretag - supplement för Merresor AB (f.d. FAC Flygbussar) innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Svenska Flygbranschen - Tjänstemannaavtalet för transportbranschen innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Sjöfartens Arbetsgivarförbund innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Kraven på avtalsområde Sveriges Hamnar innehåller - utöver de gemensamma kraven för hela industrin - även branschspecifika krav. De är bland annat:
Kraven ställs utifrån en avtalsperiod om 12 månader. Nuvarande avtal löper ut sista april 2023 och målet är att ha ett nytt avtal på plats innan dess.
Vid en omförhandling av kollektivavtalet har även arbetsgivarna krav på förändringar av dina villkor som de vill få igenom. Deras krav kan innebära sämre lösningar än det som gäller för dig idag. Detta vill bland annat arbetsgivarna på ditt avtalsområde få igenom:
Du kan följa arbetet och hittar mer information om avtalsrörelsen 2023 på Unionens avtalswebb – unionen.se/avtal2023.
När förhandlingarna är klara återkommer vi med mer information om det nya avtalet.
Pia Carlsson
Göteborg, Stena Line Scandinavia AB
Sjöfartens Arbetsgivarförbund
Roger Johnson
Östra Sörmland/Gotland, Bilia Personvagnar AB
Motorbranschens Arbetsgivareförbund
James Jolly
Stockholm, DHL Global Forwarding Sweden AB
Biltrafikens Arbetsgivareförbund Trafikavtalet
Hakan Karaoglu
Stockholm, Circle K Sverige AB
Petroleumbranschens arbetsgivareförbund
Benny Olsson
Skaraborg/Väst, Uddevalla Hamnterminal AB
Sveriges Hamnar
Anders Rooth
Mälardalen, Buss & Taxi Logistic i Sverige AB
Sveriges Bussföretag - Trafikavtalet
Joakim Rönnlund
SjuHall, AB Svensk Bilprovning
Motorbranschens Arbetsgivareförbund
Åsa Svensson
Stockholm, SAS Ground Handling Sweden AB
Svenska Flygbranschen Tjänstemannaavtalet för transportbranschen
Lars-Göran Hallbäck
Göteborg, Keolis Sverige AB
Sveriges Bussföretag Trafikavtalet supplement Busslink
E-postadress till branschdelegation Transport.