7 steg till drömstart i egna firman!

Grattis till företaget! Här är 7 saker att tänka på så att uppstarten blir så smidig och säker som möjligt.

Man och kvinna vilar avslappnat på varsin kudde.

7 smarta tips

1. Grön kudde med texten En trygg firma är bästa huvudkudden. Ta ut lön om du kan - den påverkar ersättningar.
    Många egenföretagare tar ut låg lön från firman. Men det kan få stora konsekvenser om du blir sjukskriven, arbetslös eller ska vara föräldraledig! Det är nämligen bara lön (för dig med AB) eller deklarerad inkomst (för dig med enskild firma) som ligger till grund för eventuell ersättning från Försäkringskassan, a-kassan - och Unionens inkomstförsäkring om du är medlem. Det påverkar även din allmänna pension. Därför är det generella rådet att om möjligt ta ut lön eller deklarera inkomst upp till ersättningstaken.
  2. Företagsförsäkring först - sedan skriva avtal. Tänk på att teckna eventuell företagsförsäkring först, innan du skriver på nya avtal. I annat fall gäller inte försäkringen om det skulle uppstå något problem kopplat till det som står i avtalet. Är du egenföretagarmedlem i Unionen har du rabatt på Folksams småföretagarförsäkring.
  3. Skriv alltid avtal - så inte tvister står dig dyrt. Det är viktigt att alltid ha avtal på plats när du gör affärer med andra, oavsett hur bra ni känner varandra. Även de obekväma frågorna behöver vara med så att det är tydligt vad som gäller om något skulle gå snett. En sak att vara observant på är skiljeförfarandet. I de flesta avtal bör det stå att eventuella tvister avgörs i allmän domstol. Skiljeklausul innebär att man ska driva en tvist i en privat domstol, en skiljenämnd. Då måste parterna betala för de inblandade juristerna, vilket kan bli mycket dyrt och det kan göra att du som egenföretagare riskerar att inte ha råd att kräva din rätt. Som egenföretagarmedlem i Unionen får du tillgång till Lexlys webbverktyg för att göra skräddarsydda avtal, som affärsavtal, äktenskapsförord, helt kostnadsfritt. Du får också rabatt på privatavtal.
  4. Samarbeta med andra - men i egna bolag.
    Inte minst bland konsulter med egen firma är det vanligt att samarbeta med andra konsulter kring större uppdrag. Istället för att starta och driva ett gemensamt aktiebolag är det många gånger bättre att var och en driver sitt eget aktiebolag. Det är klokt till exempel om en av er skulle bli arbetslös medan den andra fortfarande har uppdrag. Har ni gemensamt företag behöver hela verksamheten läggas vilande, och båda sluta arbeta i företaget, för att det ska gå att få ut eventuell a-kassa. Som egenföretagarmedlem i Unionen får du utöver kostnadsfria affärsavtal via Lexly också tillgång till 10 timmars affärsjuridisk rådgivning via advokatfirman Fylgia.
  5. Se över egna försäkringar - för hela livet.
    Hur ditt personliga försäkringsskydd ser ut beror på flera olika faktorer. Som egenföretagare har du ett större eget ansvar att se över dina försäkringar än om du är anställd på ett företag med kollektivavtal . Vilka delar som är relevanta för dig beror på hur situationen ser ut för dig, din familj, ditt företag och om du har en extra anställning. Utöver det skydd som du kan få via lagstadgade försäkringar behöver du som är egenföretagare själv se över, bestämma och eventuellt teckna de försäkringar som du vill ha. Som egenföretagarmedlem i Unionen kan du teckna flera förmånliga liv- och sjukförsäkringar via Bliwa, och även teckna en vårdförsäkring. Du har också rabatt på hem- och bilförsäkring via If.

Har du aktiebolag kan du också ansöka om att teckna  hängavtal  med Unionen och därigenom få en tjänstegrupplivförsäkring  (TGL) och trygghetsförsäkring vid arbetsskada ( TFA ).
  6. Kryssa färre karensdagar - få mindre självrisk.
    Du som driver ditt företag som enskild firma, handelsbolag eller kommanditbolag har i regel sju karensdagar. Det innebär att du inte får någon ersättning från Försäkringskassan under den första veckan du är sjuk och inte kan arbeta. Men det går att välja en (1) karensdag, och få rätt till ersättning från Försäkringskassan redan från den andra sjukdagen. På så sätt får du som egenföretagare en mindre självrisk och större trygghet vid sjukdom, mot att du betalar marginellt högre egenavgifter. Det går enkelt att ändra antalet karensdagar via Försäkringskassans hemsida. Obs! Du som fyllt 55 år kan tyvärr inte välja en dags karenstid. Och du som driver ditt egna företag som aktiebolag får ingen ersättning från Försäkringskassan under de första två veckorna som du är sjuk. I praktiken står du med andra ord för din egen sjuklön, vilket är bra att veta om.

7. Tänk på pension redan nu. Som egenföretagare är det extra viktigt att tänka på pensionen. Till exempel genom att ta ut lön (AB) eller deklarera inkomst (enskild firma), så du sparar till den allmänna pensionen. Ytterligare ett sätt, om du har aktiebolag och är med i Unionen Egenföretagare, är att ansöka om att teckna hängavtal med Unionen. Genom hängavtalet tecknar du tjänstepension ( ITP ) med låga avgifter och kan få information från Avtalat.se. Oavsett företagsform kan du som medlem också få en timmes kostnadsfri pensionsrådgivning och rabatt på pensionsförsäkring via Folksam

Bonustips - om du vill bli kombinatör:

• Jobba gärna extra - men stäm av anställningsavtalet. Om du tar en extra anställning vid sidan av firman är det viktigt att du först stämmer av ditt anställningsavtal . Detta eftersom det måste finnas utrymme för dig att ha en bisyssla till anställningen (ditt företag) och att det inte finns någon konkurrensklausul som begränsar arbetet och inkomsten i egna företaget. Som egenföretagarmedlem får du stöd och arbetsrättslig rådgivning också kring din extra anställning om den är inom Unionens organisationsområde .

Vill du veta mer om Unionen Egenföretagare?

Lämna dina uppgifter så berättar vi mer om hur ett medlemskap kan stötta dig och din firma!

Unionen är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter. För mer information, gå in på www.unionen.se/personuppgifter.

Trygghet även som egen

Oroa dig mindre i firman med Unionen Egenföretagare. Få svar från våra experter inom företagsekonomi, affärsjuridik eller skapa dina egna affärsavtal kostnadsfritt. Och hör av dig till vår egenföretagarrådgivning om du behöver vägledning inom någon fråga.

Allt detta ingår i Unionen Egenföretagare

Försäkringspaket - skapa liknande trygghet som en anställd

• Inkomstförsäkring , som kompletterar a-kassan , ingår utan extra kostnad.
  • Teckna vårdförsäkring till medlemspris hos Bliwa.
  • Teckna liv-, olycksfalls-, sjuk- och familjeförsäkring till medlemspris via Unionens gruppförsäkring hos Bliwa..
  • Teckna småföretagarförsäkring med 30% rabatt hos Folksam. (Gäller de flesta branscher.)
  • Ta del av pensionserbjudande med sammantaget 40% rabatt på dina försäkringsavgifter hos Folksam.
  • Möjlighet till tjänstepension via ITP för dig med aktiebolag genom att teckna hängavtal med Unionen.
  • Kostnadsfri rådgivningstimme med Folksam kring försäkring och pension. Har du tjänstepension via ITP eller funderar på att teckna hängavtal finns också rådgivning via Avtalat.se.

Affärsverktyg - gör det enklare för dig att göra rätt från början

• Få affärsjuridisk rådgivning 1 timme per ärende, upp till 10 timmar per år med Advokatfirman Fylgia.
  • Skapa juridiskt korrekta affärsavtal med Lexly när du behöver, utan extra kostnad. Och få 20% rabatt på privatavtal.
  • Diskutera din och ditt företags utveckling med våra affärscoacher.
  • Få företagsekonomisk rådgivning 1 timme per år av Wrebit.
  • Förbättra och maximera din Linkedinprofil som egenföretagare kostnadsfritt med hjälp av Go Monday.
  • Utveckla ditt företags digitala marknadsföring med Hillman Academy till medlemspris.

Rådgivning - ger dig någon att prata egenföretagande med

• Som medlem kan du alltid kontakta vår särskilda medlemslinje för egenföretagare. Har vi inte själva svaret hänvisar vi dig vidare till någon av våra samarbetspartners inom exempelvis företagsekonomi och affärsjuridisk.
  • Anställd samtidigt som du driver eget? När vi känner till att du har en anställning inom Unionens organisationsområde parallellt kan du få arbetsrättslig rådgivning och förhandlingshjälp kring din anställning, tillsammans med råd och stöd när det är dags för  lönesamtal  och  utvecklingssamtal