"Det är okej att undra, men inte att kränka."
När en kollega kommer ut som trans kan det väcka funderingar hos andra i arbetsgruppen. Det är inte konstigt. Men när du sitter där i fikarummet och saken börjar diskuteras kan det kännas svårt att komma på rätt svar. Därför lyfter vi här några vanliga frågor och funderingar, och ger exempel på vad du kan svara.
Kom ihåg att det inte är transpersonens ansvar att utbilda arbetsplatsen eller förklara sin identitet. Du kan hjälpa till genom att hänvisa till information och sätta gränser för vad som är okej att säga eller fråga om på jobbet.
”Hur blir det med omklädningsrum och toaletter?”
Alla har rätt att känna sig trygga på jobbet. En transperson ska kunna använda de omklädningsrum och toaletter som stämmer överens med personens könsidentitet.
Du kan exempelvis säga: ”Arbetsplatsen ska vara trygg för alla medarbetare. Utgångspunkten är att transpersoner ska kunna använda de omklädningsrum och toaletter som motsvarar deras könsidentitet.”
”Jag tycker att det här känns konstigt och ovant”
Det är okej att känna sig osäker eller ovan, det viktiga är hur man agerar.
Du kan säga: ”Det är helt okej att behöva vänja sig. Det vi förväntar oss är att alla bemöter varandra respektfullt även när något känns nytt eller ovant.”
”Tänk om jag säger fel namn eller pronomen”
En av de vanligaste funderingarna.
Du kan säga: ”Flera av oss kommer kanske säga fel någon gång. Om det händer, rätta dig kort och gå vidare. Det viktiga är att du försöker.”
”Får jag fråga om personens transition?”
Nyfikenhet är mänskligt, men alla frågor hör inte hemma på jobbet.
Du kan säga: ”Fundera på om du skulle ställa samma fråga till en annan kollega. Undvik frågor om kroppen, medicinska behandlingar eller privatlivet. Låt personen själv avgöra vad hen vill berätta.”
”Varför ska vi ändra oss för en enda person?”
Arbetsplatsen är till för alla som jobbar där.
Du kan säga: ”Det handlar inte om att göra undantag. Det handlar om att alla ska kunna känna sig trygga, respekterade och inkluderade på jobbet.”
”Jag tror inte på trans-grejen”
Ibland kan en person ha svårt att förstå eller uttrycka att det här går emot hens personliga övertygelser. Att kränka någon på grund av köns- eller transidentitet är en form av trakasserier.
Du kan säga: ”På jobbet måste vi inte tycka lika om allt eller ha samma erfarenheter, men vi behöver behandla varandra med respekt. Du behöver inte fullt ut förstå en annan persons upplevelse av sig själv för att använda rätt namn, pronomen och bidra till en god arbetsmiljö.”