Få hybridjobbandet att funka – 7 tips
Hybridjobb – alltså att kombinera jobb på kontor med distansjobb – innebär nya utmaningar. Här är några tips och strategier för att undvika missförstånd, sårade känslor, och team-trubbel.
Hybridjobb – alltså att kombinera jobb på kontor med distansjobb – innebär nya utmaningar. Här är några tips och strategier för att undvika missförstånd, sårade känslor, och team-trubbel.
Publicerad 27 sept. 2021
Borta är den tid då alla förväntas vara på kontoret klockan 8–17. Under pandemin har många tjänstemän suttit hemma och jobbat, och fått upp flytet däri. Så när samhället nu åter öppnar upp och det är dags för nästa steg verkar hybridjobbandet, alltså att kombinera jobb på kontoret med distansjobb, bli en populär modell (för verksamheter där det fungerar). Just nu finns det ungefär lika många lösningar på detta som företag. Vissa kallar det ”virtual first”, andra pratar om flexibilitet eller kontors-möjlighet. Oavsett så har trenden momentum just nu.
Men det är inte säkert att den typ av hybridjobb företag planerar för är den anställda önskar.
Unionen har genomfört en undersökning där
arbetsmiljöombud
fått svara på vad som oroar mest vid återgång till kontoret, och bland annat oroar man sig över hur man ska kunna fokusera och få saker gjorda i en babbligare miljö, samt hur livspusslet ska gå ihop just som man vant sig av med restiden till och från jobbet.
– Alla vill eller kan inte jobba på distans, men många tjänstemän vill jobba mer flexibelt och kunna jobba både på kontoret och på distans. Därför är det viktigt att chefer fångar upp den viljan och förväntan. Men det är också viktigt att diskutera upplägget, identifiera och lösa problem som kan uppstå vid blandat kontors- och distansarbete, säger Unionens ordförande Martin Linder.
Arbetsmiljö är Unionens expertis. Med lång erfarenhet i ämnet kommer här tips på hur ni kan få bättre flow i hybridjobbandet. Bolla tipsen med dina kollegor – eller ge dem till din chef.