Trainee

Att börja sitt arbetsliv som trainee kan vara en fantastisk start på karriären, men glöm inte bort dina rättigheter. Programmen kan variera både i omfattning och innehåll. Ta reda på vad som gäller i ditt fall och jämför det med arbetsmarknadens lagar och avtal.

Fördelar

Att antas som trainee innebär många fördelar. Dels har du möjlighet att prova på flera olika arbetsområden och därmed lär känna företaget i dess helhet, dels kan du skapa dig ett stort och brett kontaktnät betydelsefullt både nu och senare i din karriär . Ett traineeprogram garanterar dig dock inte en specifik tjänst från början, men genom utbildningens upplägg ges du en unik möjlighet att ta reda på vilket arbetsområde som intresserar och motiverar dig mest.

Nackdelar med traineeprogram

Nackdelen med traineeprogram är att de varierar i kvalitet, både gällande lön och innehåll. Därför är din granskning av både arbetsgivaren viktig. Du ska vara speciellt uppmärksam på vad som gäller kring utbildningsplanen och löne- och anställningsvillkor så att inte din ställning som nyutexaminerad på arbetsmarknaden utnyttjas.

Att tänka på som trainee

Ta reda på vilken anställningsform du får som trainee. Är det en visstidsanställning eller en tillsvidareanställning ? En visstidsanställning kan bidra till att du, trots att arbetsgivaren vill ha kvar dig, är tvungen att gå om det under programmets gång skulle bli nedskärningar inom företaget. Din lön som trainee bör motsvara den ingångslön som du är rekommenderad. I vissa fall kan den vara lägre, men rekommendationen är att du kräver den lön som är du har utbildning för.

Ditt traineeprogram bör även ha:

• Uppställda och väl beskrivna trainee-mål
  • En trainee-tid på minst ett år och som högst två år
  • En blandning av teori och praktik
  • Handledning under hela trainee-tiden