Så hjälper du en stressad kollega

Säkert har du kollegor och vänner som drabbats av jobbstressen och kanske till och med tvingats sjukskriva sig.

Visst händer det att vi blir vi förvånade när vi får beskedet om att ytterligare en kollega ”gått in i väggen” men inte sällan finns tanken där att ”det kunde man ju förstå så som hen har stressat” eller ”synd att det ska behöva gå så långt innan någon tar tag i problemen”. Istället för att fråga hur hen mår och hur vi kan hjälpa väljer vi ibland, av rädsla för att såra, att inte lyfta det vi ser och hör som gör oss oroliga.

5 tips för att hjälpa en kollega i stress

Vad kan man göra för att hjälpa en kollega som mår dåligt? Vi har frågat Caroline Wiklund, tidigare coach och stresspedagog på Unionen hur man kan bemöta en person som verkar stressad:

1. Fråga och lyssna
    Visa att du verkligen bryr dig. Våga spegla det du ser och hör hos den andra personen som gör dig orolig. Det är ok att säga ”jag ser att du ofta springer i korridorerna och hör att du nästan aldrig pratar längre på våra möten. Det får mig att fundera på hur du mår och om du är stressad. Stämmer det?”

2. Hjälp att söka hjälp
    Uppmuntra din kollega att prata med sin chef. Ytterst är det chefen som är ansvarig för att säkerställa den psykosociala arbetsmiljön. Att prata med sin chef kan kanske kännas för svårt och ibland upplevs chefen som en del av problemet. Då går det också bra att vända sig till sitt arbetsmiljöombud , HR eller företagshälsovården. Det är tillsammans på arbetsplatsen som vi kan hjälpa varandra innan en person mår så pass dåligt att det blir aktuellt med en sjukskrivning.
  3. Undvik tipslådan
    I vår iver att hjälpa är det lätt att gå till sig själv och komma med välmenta tips ”När jag var stressad började jag sticka på kvällarna och det var jättebra, det måste du prova!”. Risken är dock stor att det leder till ytterligare stresspåslag och att personen trycker ner sig själv om den inte orkar träna, meditera eller annat som ”alla andra” verkar orka. Fråga istället vad hen skulle behöva just nu för att må lite bättre.
  4. Hjälp att prioritera (bort)
    Är du själv chef och uppmärksammar att en av dina medarbetare mår dåligt så kan du hjälpa till att prioritera (bort) ibland arbetsuppgifterna. Ibland behövs det även hjälp med till synes enkla saker som att lyfta luren och avboka ett möte eller tacka nej till ett uppdrag. För en person med utmattningssymtom kan även den enklaste uppgift kännas som ett berg att bestiga.
  5. Öka din kunskap
    Att öka sin kunskap om vad långvarig stress kan få för konsekvenser är värdefullt för oss alla, både för att kunna läsa av våra egna signaler och för att uppmärksamma dem hos andra i vår närhet. Öka också din självmedvetenhet. Fundera över vad som stressar dig och vad som hjälper dig i stressade situationer? Alla är vi olika, det är viktigt att komma ihåg.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg