Sexuella trakasserier

De svåra samtalen - digital föreläsning. Så här kan du som chef förebygga sexuella trakasserier och komma fram till vad som är okej och vad som inte är det.

Var går gränsen?

– Först av allt: Man får inte glömma att arbetsplatsen inte är en privat arena, säger Anders Kinding. Ett beteende som är okej privat behöver inte vara okej på arbetsplatsen.

I den här delen av föreläsningen får du lära dig hur du som chef kan förebygga sexuella trakasserier. Du får även tips på var du kan få stöd i frågan.

Ett kort smakprov på del 4 "Sexuella trakasserier" (1 min).

Som medlem kan du logga in och se hela del 4 ”Sexuella trakasserier”.

Prata om det och hitta samsyn

– Arbetsplatsen är ett sammanhang där vi ska arbeta tillsammans för goda resultat och känna oss trygga, säger Caroline. Det är helt oacceptabelt att någon i verksamheten kommenterar någon annan utifrån till exempel utseende eller något annat med sexuell karaktär.

Enligt Caroline Wiklund är det klokt att börja med att utgå från sig själv och att öppna upp för att samtala om ämnet på arbetsplatsen.
– Vi måste kunna ge varandra komplimanger och visa känslor – men vi behöver sätta en tydlig värdegrund. Vad är okej? Vad är inte okej? Och samtidigt säkerställa att det finns en samsyn. Som chef är det ditt yttersta ansvara att stävja den här typen av beteenden att klargöra att det är oacceptabelt – och att direkt hantera såna situationer, om och när de uppstår, säger Caroline.

Digital föreläsning

Det svåra samtalen är en föreläsning i fem delar med Anders Kinding och Caroline Wiklund som handlar om de svåra samtal man ställs inför i rollen som chef och ledare. Caroline Wiklund är stresscoach och utbildare på Unionen. Anders Kinding är ledarskapskonsult och författare och har i över 20 år arbetat med att utveckla och utbilda chefer.

Se de övriga delarna av föreläsningen

Om att hålla svåra samtal

En föreläsning om de svåra samtalen du som chef kan behöva ha med dina anställda.

Känsliga frågor

I vilka situationer är du som chef tvungen att ta de svåra samtalen?

Kränkande särbehandling

Lär dig signalerna på kränkande särbehandling - ett arbetsmiljöproblem.
Shape Created with Sketch.

Lär dig mer om ledarskap, arbetsmiljö, lön och jämställdhet på Unionen Chef Play. Där hittar du podden Mellanchefen emellan, filmer, e-utbildningar och mycket mer.