Uppsagd - måste jag fortsätta jobba?

Arbetslösheten har ökat den här våren, men vad gäller när beskedet kommer? Får du gå hem då, eller måste du fortsätta jobba? Och får du gå på intervjuer för nya jobb? Vår förbundsjurist Björn Alquist reder ut

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 21 okt. 2021

Kan jag bli uppsagd hursomhelst?

Kan jag bli uppsagd bara sådär?

– Det krävs saklig grund för  uppsägning . Det är vanligtvis  arbetsbrist  eller personliga skäl, där personliga skäl handlar om brister hos den anställda som olovlig frånvaro, samarbetsproblem eller att man misskött sig. Den här våren har uppsägningarna framförallt handlat om arbetsbrist , säger förbundsjuristen Björn Alquist.

Måste jag jobba på som vanligt under uppsägningstiden eller kan få bli arbetsbefriad?

– Utgångspunkten är att du behöver jobba under hela uppsägningstiden. Det brukar dock ligga i allas intresse att få till ett så snabbt och snyggt avslut som möjligt. Vad ni kan komma överens om beror på situationen. En sjuksköterska som säger upp sig under corona-krisen får nog räkna med att arbetsgivaren vill ha hen kvar till sista timmen.

Kan arbetsgivaren kräva att jag jobbar med helt andra saker?

– Ja, du bör vara försiktig med att inte utföra arbetsuppgifter som beordras. Är du tjänsteman kan chefen under korta perioder be dig att göra andra kontorssysslor. Hen kan alltså inte be dig att städa toaletter eller dra elledningar, men det är fullt rimligt att en ekonom arbetar med administration under uppsägningstiden.

Får jag gå på intervju för ett nytt jobb?

– Om du blir uppsagd har du rätt till viss ledighet under uppsägningstiden, exempelvis för att gå på intervju. Säger du upp dig själv har du inte den rätten.

Om jag hittar ett nytt jobb, kan jag få sluta tidigare då?

– Ibland, för att få gå tidigare krävs att ni blir överens, annars riskerar du skadestånd. I praktiken går det dock ofta att lösa då arbetsgivaren har ett intresse av att slippa betala uppsägningslön.

Jag skulle vilja ha intyg på utfört arbete från arbetsgivaren, har jag rätt att få det?

– Ja, du har rätt att få ett arbetsgivarintyg som beskriver hur du arbetat och till vilken lön. Du har också rätt att få ett tjänstgöringsbetyg som beskriver hur väl du utfört dina arbetsuppgifter.