Så förhandlar du till dig din drömutbildning!

Du vet att du behöver kompetensutveckling, och har hittat din drömutbildning. Men kursen kostar pengar, så hur ska du få jobbet att betala för den? Följ förhandlingsexpertens bästa tips, och öka dina chanser rejält.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 21 feb. 2023

Nöjd kvinna i grön blus

Pandemin skyndade på digitaliseringen. Klimatkrisen kräver en omfattande omställning. Och nya, smartare arbetssätt tycks dyka upp dagligen. Därför ser vi idag en växande klyfta mellan personer som tar sitt lärande på allvar, och de som redan tycker sig ha den kompetens de behöver. Men hur får du den kompetensutveckling du vill ha? Tyvärr finns det ingen regel för exakt hur mycket arbetsgivare ska pitcha in i ditt lärande.

– Så det gäller att tänka till innan du tar ditt förslag till chefen, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt.

Martin är en erfaren förhandlare, som sitter öga mot öga med Svenskt Näringsliv var och varannan vecka. Han var också en av dem som drog trygghetsöverenskommelsen med omställningsstudiestödet i land, som förra arbetsmarknadsministern kallade ”den största trygghets- och frihetsreformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”  Här hjälper Martin dig att vässa dina argument för att du ska få den kompetensutveckling du behöver.

– Det är viktigt att få igång en positiv diskussion, inte hota med att ”får jag inte det här så slutar jag.” Då uppstår det snabbt låsningar i samtalet, säger Unionens förhandlingschef Martin Wästfelt.

När chefen säger, svarar du…

Förhandlingsexperten Martin Wästfelt guidar dig runt chefens argument.

Rättvis fördelning-snacket

Chefen: "Jag har en viss summa som ska delas på alla, så jag kan inte ge dig en så här dyr kurs."

Du svarar: ”Jag och mina kollegor behöver inte kompetensutveckling varje år. Jag går hellre den här lite dyrare nu, som faktiskt är värd pengarna, och avstår sedan i några år – än tar en halvdålig kurs varje år.”

Tanke att ta med: Summan chefen har för kompetensutveckling måste inte fördelas jämt, för alla behöver sällan kompetensutveckling varje år.
Och när du förhandlar, tänk “Make me wanna stay.” Du behöver inte säga det högt, men bär med dig tanken när du argumenterar. Du har gjort ett bra jobb, och visar nu att du vill utvecklas för att bli ännu bättre. Nu är det upp till chefen att visa att hen vill ha dig kvar.

Du har så hög lön-kortet

Chefen: "I förhållande till dina kollegor ligger du på en hög lön, så jag tänkte ge några andra lite uppmuntran i form av en kurs."

Du svarar: ”Kompetensutveckling bör man få för att man faktiskt behöver kunskaperna, vilket jag gör nu. Får jag gå den här kursen kan jag växla upp ännu mer i jobbet. Uppmuntran kan du ge i annan form.”

Tanke att ta med: Den du förhandlar med gör en jämförelse, men är den rättvis? Det känns som att chefen bollar med äpplen och päron. Det finns däremot en direkt korrelation mellan vad du önskar och din förmåga att utföra ditt arbete. Lönen har inte med saken att göra, så försök att plocka bort den ur ekvationen.

Du är så ny-argumentet

Chefen: "Eftersom du är nyanställd, så vet vi inte riktigt vad du går för än. Därför satsar vi inte på dig just i år."

Du svarar: ”Jag vill att ni ska utmana mig, så att jag faktiskt får visa vad jag går för. Jag skulle gärna ta mer avancerade arbetsuppgifter, men då behöver jag stärka mig inom det här området först.”

Tanke att ta med: Du har blivit anställd, säkert i hård konkurrens, baserat på dina färdigheter. Och man vet att folk är mest benägna att röra på sig till nästa ställe i samband med att man nyligen har bytt jobb. Så på samma sätt som arbetsgivaren vill veta vad du går för, kommer du att syna arbetsgivaren, och utvärdera om det här är ett ställe du vill vara på. Låt den tanken ge dig råg i ryggen när du går in i förhandlingen.

Ålderism-synsättet

Chefen: ”Du är 55 år och har redan stor erfarenhet, så vi kommer att bygga på nyare förmågor med nya kunskaper istället.”

Du svarar: ”Det råder stor kompetensbrist, och att rekrytera och introducera ny personal är en dyr historia. Det är betydligt billigare att bygga på den kompetens jag redan har med en kurs. Dessutom ska vi väl inte hemfalla åt åldersstereotyper, vem vet hur länge jag jobbar?”

Tanke att ta med: Idag är det inte ovanligt att personer ses som ”för gamla” redan vid 45, samtidigt som vi förväntas jobba längre än någonsin. Det är ett resursslöseri. Duktigt folk bör man ta tillvara på, oavsett ålder.

Snabb-summerat:

1. Kontakta din omställningsorganisation , exempelvis TRR. De kan hjälpa dig att orientera bland utbildningar, och föreslå vad en person med din roll kan behöva addera. Samtalet ger dig kunskaper och stärker din trygghet inför förhandlingen.

1. Förbered dina egna argument. Vilken nytta har företaget av att du går den här utbildningen?  

2. Förbered dig på motpartens motargument. Hur tror du att chefen kommer resonera, och hur kan du bemöta det med bevis och nya argument?

3. Fundera på vad som händer om du får ett nej. Hur tar du dig vidare då? Ofta kan din fackklubb hjälpa dig att ta frågan vidare. Återuppta kontakten med TRR,

4. Be happy! Det finns en föreställning om att man ska vara tuff och krävande i förhandling. Men att ha en positiv, problemlösande inställning tar dig längre.

5. Stå på dig. Vem ska annars göra det?