Regeringen vill äntligen höja ersättningen för att använda egen bil i tjänsten

Unionen har uppvaktat regeringen med krav på att ersättningen till den som kör egen bil i tjänsten måste höjas. Den ligger idag på 18,5 kr/mil och har inte höjts sedan 2007.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Martin Linder

Publicerad 05 maj 2022

För en tid sedan flaggade finansministern för att regeringen ska se över ersättningsnivån och idag kom beskedet: Regeringen föreslår en höjning av ersättningen till 25 kr/mil och att skatteavdraget för drivmedel vid resor med förmånsbil samtidigt höjs. Det är en kraftfull höjning av ersättningen - precis det Unionen har efterfrågat!

Förslaget läggs nu på riksdagens bord och vi uppmanar riksdagen att ställa sig bakom det.

Unionen hade också önskat att ersättningen skulle index uppräknas för att vi skulle slippa hamna i en situation redan om några år, där arbetstagare återigen måste betala ur egen ficka för att använda sin bil i tjänsten. Men på den punkten har regeringen tyvärr inte har gått oss till mötes.

Unionen har också påpekat att den föreslagna nya modellen för reseavdrag för resor till och från jobbet (alltså inte resor i tjänsten) slår fel mot dem som på grund av att de behöver bilen i tjänsten även måste ta bilen till jobbet men som inte kvalificerar sig för det avdrag som nu föreslås. Vi hade önskat ett undantag för denna grupp. Bor man till exempel i någon av de tre största städerna och har mindre än 30 km till jobbet så har man med de föreslagna reglerna inte rätt till reseavdrag för resor till jobbet, trots att man behöver bilen i tjänsten. Det är en försämring jämfört med hur reglerna ser ut idag.

Martin Linder
Unionen