Öka din digitala trygghet 2023 – 5 tips

Idag lever vi genom våra datorer och mobiler, men framförallt de senare är ganska oskyddade. Här är Unionens tips på hur du enkelt ökar din digitala trygghet 2023.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Man sitter vid laptop

Publicerad 05 dec. 2022

"Just i det här fallet är det bra att krångla till det."

1. Håll dig uppdaterad
    Uppdatera regelbundet mobilens operativsystem och appar. Varje ny version brukar erbjuda bättre säkerhet.
  2. Krångla till det
    Välj långa och svårgissade lösenord. Du kan exempelvis sätta ihop flera ord till ett nytt. Återanvänd aldrig lösenord. Lyckas hackaren komma åt ett, har hen sedan fri entré till andra ställen. Använd tvåfaktorsautentisering, där du efter att ha skrivit in ditt lösenord exempelvis på datorn måste bekräfta det via mobilen. Och – spar inte dina lösenord i ett digitalt dokument. Livsfarligt!
  3. Varning för kånstiga stafningar
    Får du felstavade sms eller mejl från en okänd person eller organisation, så tänk efter innan du svarar eller klickar på en länk. Stavfel är ett typiskt tecken på att något är skumt.
  4. Avslöja inte för mycket
    …om dig själv på sociala medier. Det är lätt för en hackare att kolla upp namnet på din hund, katt eller dotter. Och det är inte ovanligt att vi använder dessa namn i lösenord. Eller så kan hackaren använda dem i ett phishingmejl eller sms, för att öka trovärdigheten.
  5. Se upp med slöhet
    Råkade du klicka på en konstig länk, men tänker att ”inget hände ju”, kontakta ändå IT-avdelningen. Tecken på att du kan ha fått in virus i datorn eller mobilen är att den blivit slö, eller att batteriet laddar ur fort.