IBM Sverige vinner Unionens HBTQ-pris 2018

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 13 juli 2021

IBM HBTQ pris 2018 IBM Sverige får Unionens pris som Sveriges mest hbtq-vänliga arbetsplats år 2018. IBM prisas bland annat för sitt långsiktiga arbete med att stödja medarbetare som genomgått könsbekräftande vård, så kallat könsbyte.

– För Unionen är det viktigt att lyfta fram arbetsgivare som arbetar aktivt och systematiskt med att skapa en arbetsplats där alla får samma möjligheter och rättigheter, säger Marina Åman, andre vice ordförande för Unionen och fortsätter.

– Därför är det väldigt glädjande att dela ut årets pris till IBM Sverige, en arbetsgivare som via policys, utbildningar och kommunikation för upp frågorna på de anställdas dagordning och visar att ledningen, både globalt och lokalt, står för ett inkluderande ledarskap där alla är välkomna som de är.

Unionens hbtq-pris delas ut varje år till en arbetsgivare som på ett föredömligt sätt arbetar för en inkluderande arbetsplats oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck.

– Unionens hbtq-pris är ett fantastiskt erkännande för oss eftersom det är våra medarbetare som nominerat IBM som arbetsgivare, säger Marie Nilsson, mångfaldschef på IBM i Norden. Mångfald och inkludering bidrar till mer innovation och för oss som teknikföretag är nya idéer och innovation a och o. Att kunna vara öppen med vem du är på jobbet är att vara inkluderad.

IBM har bland annat tagit fram en process för att stödja anställda som ska eller har genomfört könsbekräftande vård, ett så kallat könsbyte. Företaget har en klar arbetsordning för vad som sker inom organisationen ifall en medarbetare informerar om att den ska påbörja vård och processen innefattar både stöd till den berörde samt utbildning och samtal med den närmsta chefen och kollegor.

– Hbtq är i min mening ett av de mångfaldsområden som fått minst uppmärksamhet, och speciellt då transpersoner. Det sker mycket i samhällsutvecklingen nu som gör att arbetsgivare måste ta till sig och lära sig mer om detta nu. Det gäller inte bara teknikföretag utan alla branscher, säger Marie Nilsson.

Om Unionens hbtq-pris
Sveriges största fackförbund delar varje år ut ett till en arbetsgivare som arbetar aktivt och systematiskt med att skapa en arbetsplats där vi alla ska få samma möjligheter och rättigheter oavsett sexuell läggning, könsidentitet och könsuttryck. Syftet med Unionens hbtq-pris är att synliggöra goda exempel och sprida kunskap för att fler ska få tillgång till arbetsplatser där är en självklarhet att få definiera och vara sig själv. Tidigare vinnare är bland andra Nordic Choice Hotels, Ving och Svenska Amerikansk Fotbollsförbundet.

Alla tidigare vinnare

2017: Svenska Amerikansk Fotbollsförbundet