Hittat: Tusentals talanger!

Bara två av tio anställda i dataspelsbranschen är kvinnor, samtidigt som hälften av spelarna är det. En förändring här skulle inte bara göra företagen mer kreativa – fler kvinnor skulle också köpa spelen, och talangpoolen skulle öka. Så här kan branschen locka till sig fler kvinnor.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Hittat: Tusentals talanger!

När Apple lanserade för några år sedan skulle släppa sin hälsoapp var det med löftet att användarna kunna logga allt de kunde tänka sig; kalorier, vikt, sömn, löpning, vilopuls. Men techjätten glömde att kvinnokroppar existerar - man kunde inte logga sin mens. Vid det laget var 70 procent av de anställda på företaget män. 80 procent inom tekniska yrken.

Det är ungefär samma könsfördelning som vi ser i dataspelsbranschen idag - två av tio anställda är kvinnor.

– Det går åt rätt håll, men väldigt långsamt, vi snackar om ungefär en procentenhet om året, säger Magnus Gerentz, utredare på Unionen som tittat på spelbranschen.

Samtidigt är nu ungefär hälften av spelarna kvinnor. Spelar det då någon roll? Ja, på samma sätt som i exemplet ovan.

– Spel är världens populäraste kulturform, så det känns orimligt att kvinnor inte skulle vara med och skapa dem. Ska vi kvinnor kunna känna igen oss i spel, så måste de spegla många olika verkligheter, och då måste kvinnor vara inblandade i skapandet av spelen. Jag vet exempelvis inte hur många spel där pappor porträtteras som hjältar, medan mammornas roll är att bli dödade tidigt i spelet för att ge hjälten ett hämndbegär och driva berättelsen framåt, säger Alexandra Dahlberg, narrative lead och  arbetsplatsombud  på Thunderful development. 

Det finns fler skäl till att det borde ligga i företagens intresse att se över representationen. Det finns studier som visar att såväl lönsamhet som kreativitet ökar när mångfalden bland de anställda ökar.

– Det gäller inte bara kvinnor, utan mångfald generellt; ålder, hudfärg, folk som sitter i rullstol, har dyslexi - you name it, säger Petter Karlsson, play designer på Toca Boca, som gör spel till barn.

– Dessutom råder det kompetensbrist i branschen, och kvinnor är en enorm nästan outnyttjad kompetensbank, säger Magnus Gerentz.

Så vad beror ojämställdheten på? Självklart många faktorer. Petter Karlsson påminner om att historiskt var det kvinnor som jobbade med skrivmaskiner och datorer.

– Sedan när det blev mer statusfyllt att jobba med datorer kom männen in och tog över. En annan viktig bit är att på 80-talet, när det här med spel var nytt och man skulle bestämma på vilken hylla i leksaksaffären de skulle stå på, så hamnade de på pojkhyllan. Och man marknadsförde spelen mot pojkar, säger Petter Karlsson.Ja, tittar man bakåt så har intresset för dataspel varit större hos män. Även utbildningarna har varit dåliga på att marknadsföra sig mot kvinnor. 

    Alexandra Dahlberg

    Alexandra Dahlberg

    Thunderful development

    – I branschen har det också varit vanligt att man anställer sina kompisar, vilket har lett till att män anställer fler män. Det kan dessutom vara tufft att som kvinna kliva in på ett mansdominerat företag som den första kvinnliga programmeraren, det tar energi att vara pionjär, säger Alexandra Dahlberg.

    Och visst vittnar kvinnor vi talat med om en grabbig kultur på vissa håll. Andra problem är att kvinnor kan få generellt lägre löner, att deras idéer inte får samma gehör, eller att man trots flit och leverans ändå inte få de ledande positionerna.

    – Det ligger också i små saker, som att man som kvinna förväntas göra en massa extrasaker, ”kan du köpa bullar”, man förutsätts vara lite mamma, säger Alexandra Dahlberg.  

    Så hur kan man få fart på förändringstakten?

    – Dels är det viktigt att man när man kommer ut i yrkeslivet inte möts av sunk, utan att man känner sig välkommen. Men jag tror också att vi behöver fler berättelser med kvinnor som känner sig sedda, får ta plats och lyckas skapa riktigt bra spel, säger Petter Karlsson.

    Locka kvinnor till spelbranschen

    1. Fixa förebilder. Lyft fram kvinnor som lyckats i branschen, så det finns förebilder att inspireras av.
    2. Släpp fram! Låt kvinnor prata till punkt även på möten. Lyssna på deras idéer.
    3. Fokusera på det mänskliga. Människor ni når, snarare än tekniken.
    4. Metoo-säkra, hör du sexistiska eller rasistisk uttalanden – säg ifrån! Sätt stopp.