Enklare att pausa uttaget av tjänstepension!

Grattis till dig som omfattas av tjänstepension, nu blir det äntligen enklare att pausa uttaget!

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 09 nov. 2023

Unionens förbundsordförande Peter Hellberg. Foto: Peter Jönsson

Du som arbetar eller har arbetat på en arbetsplats med kollektivavtal eller hos en arbetsgivare som ändå valt att betala in till din framtida tjänstepension är lyckligt lottad. Du är garanterad en högre pension den dagen du väljer att avsluta ditt arbetsliv. Men tänk om du ångrar dig och vill gå tillbaka och jobba ett par år till. I dag har Sveriges pensionärer möjlighet att pausa den allmänna pensionen om de skulle vilja jobba ett tag till. Det går däremot inte att pausa tjänstepensionen. Detta kan leda till att många pensionärer, som återgår till arbete, helt ovetandes riskerar att åka på en skattesmäll. Helt enkelt därför att inkomsten ofrivilligt hamnar över skiktgränsen för statlig skatt.

Äntligen överens om flexiblare system

Arbetsmarknadens parter, pensionsgrupp inklusive de politiska partierna, är överens om att det ska vara möjligt att pausa tjänstepensionen. Det finns till och med ett färdigformulerat lagförslag för riksdagen att besluta om. Trots detta har inte frågan om ett mer modernt och flexibelt tjänstepensionssystem lyfts i den lagstiftande församlingen.

Nu har frågan äntligen börjat röra på sig. Efter det första mötet i den nystartade pensionsgruppen (som för första gången omfattar alla riksdagspartier) kan vi med glädje konstatera att gruppen är överens om att tjänstepensionen ska kunna pausas. Det är helt avgörande för att öka såväl trygghet, som frihet för den enskilda pensionären. Det är också viktigt för att såväl kompetensförsörjning ska fungera bättre, som möjligheten att jobba längre upp i ålder, utan att det får negativa ekonomiska konsekvenser för den enskilde.

Unionen – med kraft att förändra

Det var för oss i Unionen glädjande att det första beskedet om att förändring är på gång kom i som en replik från äldre- och socialförsäkringsminister Anna Tenje, på den debattartikel av Unionen, som infördes i Barometern tidigare under hösten.

Unionen har kraft att förändra, och vi arbetar dagligen för en bättre arbetsmarknad och ett bättre arbetsliv. Att vårda den kronjuvel som tjänstepensionen är, har hos oss högsta prioritet!

Peter Hellberg, förbundsordförande Unionen

Läs nyheten: Pensionsgruppen överens: Det ska bli möjligt att pausa tjänstepensionen - Regeringen.se

Läs Daniel Landin, regionordförande i Unionen Småland och Magnus Sjöholm, regionchef Unionen Smålands debattartikel här: ”Dags att göra tjänstepensionen mer flexibel och modern” (barometern.se)

Läs statsrådet Anna Tenjes replik och besked om tjänstepensionen här: ”Tjänstepensionen behöver bli mer flexibel” (barometern.se)