Butikschef med kunder? Nej, nu ska du göra fansen nöjda!

Jobbar du inom handeln? Då är det dags att se över din kompetens. För jobben förändras i hög takt. Vi berättar vad du behöver för att hänga med.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 02 okt. 2023

Två kvinnor, som jobbar i butik, står i kassan och kollar på datorn.

Handelsbranschen har alltid varit föränderlig. Trender kommer och går, världsläget förändras liksom folks ekonomi – och allt det här har en direkt påverkan på handeln.

– Ett exempel är hur pandemin fick e-handeln att växa snabbt. Ett annat är de tider av inflation vi nu befinner oss i, där konsumenter direkt blir mer prismedvetna och mindre benägna att köpa de dyrare ekologiska produkterna, säger Unionens utredare Shadé Jalali.  

Jobb som försvinner  

Allt det här påverkar jobben inom handeln. Vissa jobb försvinner. De senaste åren har bland annat antalet administratörer minskat, när exempelvis fakturor inte längre behöver hanteras manuellt utan mejlas till företaget och scannas in av ett program. Man har också dragit ner på antalet butiksmedarbetare, när fler handlar på nätet och kunderna själva tar över kassan.

– Men det innebär inte att du inte har en framtid inom branschen, bara att många jobb förändras, säger Shadé Jalali.

Exempelvis är konsumenter mer pålästa än någonsin. De kan lätt hitta information på nätet, och kollar ofta upp prisläge och produktfakta innan de kommer till butiken.  

– Kunden förväntar sig att de som jobbar i butiken är lika påläst och kan svara på initierade frågor, säger Mats Johansson på Handelsrådet.

När begagnat går från skam till glam

Det cirkulära tänket har också vuxit sig starkare, vilket gjort att begagnathandeln gått från skam till glam och attraherar allt bredare grupper.

– Även det ställer nya krav på personalen. Jobbar du i en butik som säljer second hand, kanske du även behöver ha inköpskompetens. För när kunder kommer in med varor, behöver du snabbt kunna bedöma om det finns en affär däri. Vad är varan värd, och vad kan ni betala för den?, säger Mats Johansson.

Rena e-handelsföretag jobbar med stora lager eller dark stores långt ifrån stan, men när fler företag utökar sin digitala närvaro, kan det få effekt även på klassiska butiker.

– Det är inte ovanligt att man använder befintliga butikernas lager för leverans av ordrar som kommit in via nätet, så du som jobbar i butik kanske även måste vara lagerarbetare ibland, säger Mats Johansson.

Kundnöjdhet är ytterligare att viktigt spår.

– Vissa pratar inte ens om kunder längre, utan om fans, säger Shadé Jalali.

Och när färre kollar på teve och läser tidningar, blir influencer marketing viktigare.

– Influencers blir ambassadörer för företaget som skapar en viss image, sedan förväntas man som medarbetare kunna bära den imagen, säger Shadé Jalali.

Se till att få din kompetens på papper

Nya jobb tillkommer också. När de stora mataffärerna erbjuder färdiga matkassar, kan de behöva anställa receptmakare. Butiker på stan konkurrerar med sin personliga service, så en skobutik kan anställa en naprapat som hjälper kunden att hitta exakt rätt sko. Men framförallt gör digitaliseringen och den utökade e-handeln att yrkeskategorier inom IT blir vanligare, som IT-arkitekter och systemutvecklare.

– Handeln behöver också göra en stor grön omställning, så yrken och kompetenser inom hållbarhet blir allt viktigare.

Vad är tipset till mig som gillar att jobba inom handeln och gärna vill fortsätta?

– Ja, många gillar branschen och hänger kvar länge. Man kanske börjar som butiksmedarbetare, för att bli chef och sedan hoppa till huvudkontoret. Karriärvägen är ofta informell. Man har aldrig studerat till produktspecialist, utan jobbat sig upp till den rollen. Det är toppen, men det här är en rörlig bransch, och när du vill eller måste byta företag kan det vara svårt utan formell kompetens. Så försök formalisera din kompetens genom ett par kurser, och var noga att uppdatera din kompetens (även den du jobbat dig till) på sajter som Linkedin, säger Shadé Jalali.