Ägarna drog in löneökningen – då sa facket "tough luck”

De amerikanska ägarna tyckte inte personalen hade presterat tillräckligt bra, och sa därför nej till löneökningar. Då plockade klubben fram kollektivavtalet och sa "tough luck, så gör vi inte i Sverige."

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 23 jan. 2024

David Karlsson, klubbordförande Semantix
FOTO: MALIN GRÖNBORG

För något år sedan fick översättnings- och språkteknikföretaget Semantix nya amerikanska ägare. 2023 var de inte nöjda med hur företaget hade presterat, och meddelade därför att det inte skulle bli några löneökningar. Alls. Noll kronor.

– Vi i klubben fick då förklara att tough luck, i Sverige kan man inte göra så. Våra medlemmar får 4,1 procent och inte ett öre mindre – helt enligt märket. Vi fick det tack vare vårt kollektivavtal, medan våra kollegor i både Norge, Danmark och Finland blev utan. De som jobbar på företaget här i Sverige men inte är medlemmar i Unionen fick viss löneökning men inte ens i närheten av märket, andra blev helt nollade, eftersom löneavtalet bara gäller Unionens medlemmar, säger David Karlsson, klubbordförande på Semantix.

Han konstaterar att sedan dess har fler förstått vikten av att vara fackansluten. Av cirka 150 anställda Sverige är drygt 100 nu med i Unionen-klubben.

– Det är väl sådana gånger det blir tydligt för folk vad facket gör, och vad kollektivavtal är bra för, säger David Karlsson.

Kan inte dra tillbaka godispåsen man lockat med

I tech-branschen pågår det sedan något år tillbaka diskussioner om kollektivavtalens vara eller icke vara. Hösten 2023 meddelade Klarna till slut att de tecknar kollektivavtal . Spotify med flera ställer sig fortfarande tveksamma. Bolagen hävdar ofta att de redan har så bra förmåner för sina anställda. Martin Wästfelt, förhandlingschef på Unionen, säger att Semantix är ett utmärkt exempel på varför kollektivavtal är en bra trygghet att ha – även när företaget lovat dig guld och gröna skogar.

– Ska man koka ner det så är skillnaden mellan att ha och inte ha ett kollektivavtal att förmåner inte är upp till arbetsgivarens välvilja, säger Martin Wästfelt.

Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef
FOTO: PETER JÖNSSON

Med ett kollektivavtal kan företaget alltså inte plötsligt ändra sig, och dra tillbaka godispåsen man lockat med.

– Det som är avtalat gäller. Utan kollektivavtal kan förmåner däremot dras in.

En löneökning kan vara en sådan förmån, tjänstepension är en annan.

– Många arbetsgivare tecknar frivilligt tjänstepensionen för sina anställda, men ibland får företag ekonomiska problem och har inte råd att fortsätta betala premien. I det läget är du som individ skyddad om företaget har kollektivavtal . Då finns det ett gemensamt system som gör att du ändå får pengar till tjänstepensionen.

Kollektivavtalet, bra även för dig med hög lön

Många anställda på de här techbolagen har relativt höga löner, och det sägs ju ibland att kollektivavtal främst är bra för personer med låga löner. Stämmer det?

– Nej. För den med en svag ställning är avtalet kanske viktigare eftersom kollektivavtalet sätter en gräns för hur låga löner arbetsgivare får betala. Men det är en bottenplatta och ett skydd. Däremot finns det inget tak för hur höga löner eller bra förmåner företaget får ge sina anställda.

Handlar om rätten att bli schysst behandlad

Martin Wästfelt tillägger att kollektivavtalet även handlar om rätten att bli behandlad på ett schysst och rättvist sätt – något som kanske blir viktigare i en värld där arbetsgivare som Klarna och Tesla testar gränserna.

– Det är lätt hänt att vi tar det för givet här i Sverige eftersom nio av tio svenskar har kollektivavtal , men jag tror att det börjar gå upp för folk att utan kollektivavtal kan arbetsgivare göra som exempelvis Klarna gjorde när de skickade ut en förinspelad video där vd:n meddelade att tio procent av styrkan skulle få gå, man bad anställda stanna hemma (för att inte kunna prata ihop sig), och några timmar senare var folk nedkopplade från IT-systemet. För många gick de då över gränsen för vad vi kan acceptera, säger Martin Wästfelt.

Read the article in english: Owners withdrew the pay raise – but the union said "tough luck"

Allt om lön

Få koll på våra bästa lönetips, råd inför lönesamtal och löneförhandling, information om löneavtal, marknadslöner och mycket annat som gäller din lön och andra ersättningar i jobbet.

Jag vill ha kollektivavtal på min arbetsplats

Vill du ha schysta villkor på jobbet? Känna dig trygg, kunna vara med och påverka och skapa engagemang på din arbetsplats? Om svaret är ja är första steget taget på vägen till kollektivavtal på din arbetsplats.