Tufft läge inom handeln inte skäl att sänka ambitionerna i avtalsförhandlingarna

Vi läser mer eller mindre dagligen om varsel och hyvlingar inom handeln. Köpkraften minskar och trenden visar att även den tidigare så starka e-handeln minskar. När ekonomin mattas av, vilket är den samlade bilden utifrån aktuella konjunkturanalyser, drabbas handeln först. Men ett tufft läge är inte skäl att sänka Unionens ambitioner att förhandla fram bästa möjliga avtal för medlemmarnas räkning.

- Nyligen växlade Unionen avtalskrav med Svensk Handel. Det är tydligt att branschorganisationen bedömer läget framåt som tufft. Höga elpriser, stigande räntekostnader och hög inflation gör att folk håller i pengarna. Den uppgång som kunde skönjas efter pandemin har övergått i en nedgång på bred front, säger Mikael Svensson, central ombudsman på Unionen.

Svensk handel som är en av Unionens motparter på området vill bland annat:

• Göra det möjligt för parterna att komma överens om ett lägre löneutrymme än vad som anges i det centrala löneavtalet.
  • Ta bort individgarantin.
  • Ge arbetsgivare större flexibilitet vad gäller arbetstider.

- Att man vill öppna för överenskommelser om lägre löneutrymme än de centralt förhandlade nivåerna betyder ökad osäkerhet i en redan utsatt bransch. För oss på Unionen handlar detta om vilken trygghet den anställde rimligen ska kunna garanteras. Vi kommer därför att avvisa alla krav som ytterligare ökar otryggheten för anställda inom handeln, säger Mikael Svensson.

Kravet på att ta bort individgarantin innebär att arbetsgivaren därmed skulle ha möjlighet att ge någon 0 kr i löneökning. Det tycker inte Unionen är rimligt och har ett motkrav med en individgaranti där alla ska garanteras en lägsta löneökning om minst 820 kronor i månaden.

När det kommer till arbetsgivarens yrkande om flexibilitet vad gäller arbetstider så är Unionens inställning att det fortsatt ska finnas fördelaktiga överenskommelser kring arbetstidsförkortning och lönetillägg när du som anställd arbetar på obekväm arbetstid. Vi har också yrkat på att den som avtalar bort övertid alltid ska ersättas med minst fem dagars extra semester.

- Än så länge har vi växlat krav med Svensk Handel, fler arbetsgivarorganisationer återstår. Nu går vi in i en intensiv period då vi ska försöka förstå varandras krav och se på vilka områden det finns möjlighet att hitta överenskommelser. Handeln står inför stora utmaningar men Unionens bestämda uppfattning är att nivån som anges när märket sätts inom industrin ska vara normerande och ligga till grund för avtalen inom handelsområdet, avslutar Mikael Svensson.

Handeln är ett stort och viktigt område där vi både behöver stå emot krav från arbetsgivaren på betydande försämringar och där vi nu jobbar hårt för att få ett förhandlingsresultat som ger medlemmarna bättre villkor och bästa möjliga löneökningsnivå.

Till avtalswebben.