PTK står fast vid överenskommelsen

Förhandlingarna om anställningsskydd, omställning och a-kassa mellan Svenskt Näringsliv, PTK och LO avslutades natten mellan den 15 och 16 oktober 2020. Nu kan du ta del av överenskommelsen i sin helhet.

Förhandlingarna hade då pågått sedan 2017 med LO och sedan 2019 med LO och PTK och bedrivits med stor intensitet mellan den 18 augusti och 30 september 2020 samt den 15 oktober 2020.

Förhandlingsarbetet var omfattande, intensivt och gediget. Det involverade ett stort antal personer inom Svenskt Näringsliv, PTK och LO och dess förbund. Från den 18 augusti 2020 och fram till dess att förhandlingarna avslutades följde PTK :s, LO:s och Svenskt Näringslivs delegationer förhandlingarna på plats. Den slutliga överenskommelsen växte successivt fram och förankrades löpande hos respektive part. Förhandlingarna avslutades strax efter midnatt natten mellan den 15 och 16 oktober 2020 i och med att den sista skrivningen i överenskommelsen föll på plats.

På PTKs webbsida kan du se innehållet i överenskommelsen.

Tillbaka till avtalswebben.

Hjälp oss göra Unionen bättre