Facken inom Industrin avvisar arbetsgivarnas bud

Den 7 februari presenterade industrins arbetsgivare gemensamt sitt bud i avtalsrörelsen. De vill att löneökningarna/märket ska hållas på 1,4 procent.

- Jag har jobbat fackligt i över 20 år men ändå kan jag inte låta bli att bli upprörd när det kommer ett sånt här skambud. Arbetsgivarnas bud är på tok för lågt, säger Unionens förbundsordförande Martin Linder.

En löneökning på 1,4 procent skulle i praktiken innebära en sänkning av reallönerna för Unionens medlemmar, eftersom en så liten ökning äts upp av inflationen. Facken inom industrin  där Unionen ingår håller fast vid kravet på 3 procent.

- Våra medlemmar har varit med och byggt upp stora vinster och stärkt industrins konkurrenskraft, då är det helt orimligt att komma med ett förslag som innebär att de ska få mindre pengar i plånboken. De flesta stora industriföretagen rapporterar god lönsamhet och höjer utdelningen till aktieägarna. Jag tror inte att någon – inte ens arbetsgivarna själva – tycker att 1,4 procent är en rimlig nivå, säger Martin Linder.