Avtalsrörelsen pausar

Under fredagen har Unionen, tillsammans med övriga förbund i Facken inom industrin och arbetsgivarna inom industriavtalet, beslutat att acceptera förslaget från de opartiska ordföranden (Opo) om att ajournera förhandlingarna i avtalsrörelsen till i höst. Nuvarande kollektivavtal i industrin förlängs till den 31 oktober 2020.

Bakgrunden till detta är Coronavirusets spridning som snabbt fått stora konsekvenser för människor i hela världen. I tider av kris har Unionen och andra fackförbund en oerhört viktig uppgift och just nu är vi många som jobbar stenhårt för att säkra medlemmarnas trygghet.

Unionen och övriga parter bedömer inte att det är möjligt att i dagsläget ingå sedvanliga avtal och att ta gemensamt ansvar är vad den svenska modellen och Märket handlar om och det här är det mest ansvarsfulla att göra med tanke på det instabila och svåra läge Sverige och världen befinner sig i just nu. Överenskommelsen mellan parterna inom Industrin väntas bli norm för övriga parter på svensk arbetsmarknad vilket innebär att även dessa kollektivavtal förväntas förlängas på samma sätt.

Årets löneförhöjning förhandlas i höst

För dig som medlem och som omfattas av ett kollektivavtal på din arbetsplats betyder det att ditt nuvarande kollektivavtal gäller och att årets löneförhöjning kommer att förhandlas först i höst. Förhandlingarna fortsätter och återupptas den 1 oktober och därför prolongeras, förlängs, nuvarande kollektivavtal i industrin till den 31 oktober 2020. Beslutet är ett gemensamt ställningstagande och i det ligger inte några spekulationer att ena eller andra sidan skulle vinna på att förhandlingarna skjuts upp.

De avtalskrav som Unionen ställt om löneökningar på 3 procent, fortsatta avsättningar till delpension och flexpension samt åtgärder för att stärka arbetsmiljön och jämställdheten som ekonomisk utfyllnad vid vabb står kvar.

Läs pressmeddelandet från Facken inom Industrin.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg