Ny kampanj lyfter Unionens 30.000 förtroendevalda

Unionens nya reklamkampanj åskådliggör hur vi finns med dig genom hela arbetslivet och att svaret på alla frågor alltid är nära tack vare 30.000 förtroendevalda. Ett återkommande inslag är en ny specialversion av en klassisk Cornelis-låt.

Det svenska arbetslivet står inför en omställning. Många känner en oro, eller förväntan, för vad som ska hända på och med jobbet. Oavsett vad, sammanfattar Unionen det i vår nya övergripande reklamkampanj med en återkommande fråga – Vad gör jag nu?

Mänskliga och vardagliga situationer

Med kampanjen lyfter vi på ett mänskligt sätt, med vardagliga scener från verkligheten, frågor man ställs inför under sitt arbetsliv. När det gäller uppsägning , lön, arbetsmiljö, balans, tillgänglighet, jämställdhet, ledarskap och annat. Tillfällen då man undrar vad som gäller och hur man ska agera.

Poängen är att lyfta att Unionen finns här för dig, genom hela arbetslivet, oavsett vad du behöver hjälp med. Med 30 000 förtroendevalda över hela Sverige är svaret på dina frågor aldrig långt borta. Tvärtom väldigt nära. För att hjälpa dig framåt, både med lite tuffare utmaningar, som när du känner sig orättvist behandlad. Men också med roliga saker som när du vill be om högre lön.

Inkomstförsäkring första fokus

På tv, playkanaler och Youtube visas från februari reklamfilmer i olika längder och med olika scener från arbetslivet, där våra 30 000 förtroendevalda uppmärksammas på slutet. Dessutom visas inledningsvis en särskild film som fokuserar på vår inkomstförsäkring som en viktig extra trygghet. Inte minst i oroliga tider.

Den nya kampanjen är tänkt att hålla en längre tid och framöver kan andra filmscener, andra situationer om andra fackliga frågor, på samma sätt bli egna filmer när Unionen vill lyfta ett visst ämne i en extern kampanj. Som arbetsmiljö eller kompetensutveckling eller jämställdhet.

Cornelis-cover

Musiken i filmerna på tv och även i andra kanaler som radio är en nyinspelad Cornelis Vreeswijk-låt (Jag hade en gång en båt) där texten räknar upp frågor i arbetslivet och avslutningen är omformulerad till - Vad gör jag nu?

Här på unionen.se finns en kampanjsida som berättar mer om hur Unionen finns med dig genom hela arbetslivet och har svaret på alla dina jobbfrågor.