Med Sveriges största fackförbund i ryggen

Jobbar du inom den privata arbetsmarknaden? Då jobbar vi på Unionen för dig! Tillsammans med fler än 700 000 medlemmar kan du också vara med att göra arbetslivet bättre, roligare och mer hållbart.

Bli medlem här!

För ett tryggt och utvecklande arbetsliv

Som medlem i Unionen får du tillgång till ett stort urval av förmåner, tjänster och verktyg för att du ska kunna utvecklas på jobbet och få ett hållbart arbetsliv.

Till exempel:
Vi kan kolla avtalet innan du skriver under och vässa dina argument inför lönesamtalet. När du behöver rådgivning i någon fråga är det bara att slå en signal. Behöver du rätts- och förhandlingshjälp, står vi redo att rycka in och stötta.

Gör som fler än 700 000 andra och bli medlem i Sveriges största fackförening på den privata arbetsmarknaden du också.

Inkomstförsäkring ingår

Hur mycket har du att vinna på Unionens inkomstförsäkring?

Räkna på det här.

Månadslön före skatt

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tilläggsförsäkring ger dig!

A-kassa och inkomstförsäkring – så funkar det

Skulle du bli av med jobbet är det viktigt att ha din inkomst försäkrad genom ett medlemskap i en svensk a-kassa. Då kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 26 400 kr/mån under de 100 första ersättningsdagarna och 22 000 kr/mån från dag 101. (80 % av a-kassans ersättningstak).

Trygghet med inkomstförsäkring

Det innebär att om du enbart är medlem i en a-kassa är inkomster över a-kassans ersättningstak pengar som du går miste om vid arbetslöshet.
Det är här vår inkomstförsäkring kan göra skillnad.

A-kassa och inkomstförsäkring

Här har vi samlat villkor och all annan information om Unionens inkomstförsäkring .

Ansök om medlemskap

Du får många fördelar som medlem i fackförbundet Unionen

1. En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan

A-kassan ersätter inte det du tjänar över 33 000 kr. Med vår inkomstförsäkring kan du tillsammans med a-kassan , få behålla upp till 80 % av din tidigare lön.

2. Hjälp vid löne- och utvecklingssamtal

Vi ger dig råd och stöd när det är dags för lönesamtal och utvecklingssamtal . Lönesamtalet är årets viktigaste möte för dig och din lön. Med hjälp av vår lönestatistik och lönecoachning kan vi hjälpa dig komma väl förberedd till ditt lönesamtal  och öka dina möjligheter att få gehör för dina krav. Utvecklingssamtal , som du bör ha en gång om året, är till för att utveckla dig som medarbetare och företaget som helhet. Att komma väl förberedd till dessa samtal är minst lika viktigt som inför lönesamtalet. Självklart hjälper vi dig med det också.

3. Rådgivning, rätts- och förhandlingshjälp

Ibland kör det ihop sig. Ibland kommer man inte överens. Ibland hopar sig molnen vid horisonten. Men det är lugnt - som medlem får du råd och stöd när det uppstår problem och tvister på arbetsplatsen.

Ett medlemskap - oavsett position

Du kan bli medlem i Unionen oavsett vilken utbildning du har eller vilken position du har på arbetsplatsen, så länge du jobbar som "tjänsteman" och du inte jobbar inom stat, kommun eller landsting.

Varför vi tycker att det är bra?

Vill man få inflytande över sin arbetssituation är det förstås en fördel att så många som möjligt av kollegorna samlas som en part i förhandlingar, alldeles oavsett vad man pluggade innan man hamnade där.

Frågor och svar

Här är några vanliga frågor om medlemskapet

Ännu mer trygghet med tilläggsförsäkringen

Du kan - utöver den inkomstförsäkring som ingår utan kostnad i medlemskapet - välja att teckna en tilläggsförsäkring för 50 kr/mån som gör att du kan få ersättning i upp till 200 dagar, ca 9 mån.

Tjänar du över 60 000 kr/mån betalar du 125 kr/mån för tilläggsförsäkringen och försäkrar då din inkomst upp till 150 000 kr/mån och får också rätt till ersättning i upp till 200 dagar.

Kom ihåg a-kassan!

Ditt medlemskap i Unionen innebär inte att du per automatik också är medlem i  a-kassan . Fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa är två olika organisationer och du väljer själv om du vill gå med i en a-kassa eller inte.

A-kassa är däremot något som vi på Unionen rekommenderar, för din trygghets skull, men också för att medlemskap i en svensk a-kassa krävs för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen om du skulle bli arbetslös.

För din skull. Och alla andras.

Som medlem får du personliga tjänster och förmåner du själv har nytta av och som hjälper dig förbättra lönen, kompetensen, arbetsmiljön och allt annat på jobbet.

Samtidigt bidrar du och över 700 000 andra till styrkan som gör att vi tillsammans kan driva på för ett tryggt, utvecklande och hållbart arbetsliv för alla. På varje arbetsplats och i hela det privata arbetslivet.