Inkomstförsäkring - stadigt komplement till akassan !

Som medlem i Unionen ingår en av marknadens bästa inkomstförsäkringar. Den kompletterar din a-kassa, vilket gör att du kan få ersättning upp till 80 % av din lön, för inkomster upp till 60 000 kronor per månad före skatt.

Bli medlem!

Inkomstförsäkring – ett tryggt tillskott till a-kassan

Om du blir arbetslös och är med i en svensk a-kassa kan du få arbetslöshets­ersättning, men aldrig mer än 80 % av ersättningstaket på 25 025 kr/mån. Det blir ungefär 14 500 kronor efter skatt.

Allt du tjänar över 25 025 kronor är pengar som a-kassan inte ersätter – men om du dessutom är medlem i Unionen kan du få ett extra tillskott genom vår inkomstförsäkring.

Inkomstförsäkringen ingår alltid i ditt medlemskap och kompletterar din ersättning upp till 80 % av din inkomst upp till 60 000 kr/mån före skatt. Den här ersättningen från inkomstförsäkringen kan du få ut i 150 ersättnings­dagar, ungefär 7 månader, även under tid då du får ett eventuellt aktivitetsstöd.

Har du en inkomst över 60 000 kr/mån eller vill öka antalet ersättningsdagar kan du teckna vår tilläggs­försäkring.

3 mån utan avgift

Hur mycket kan vår inkomstförsäkring ge dig?

Ange din månadslön i räknaren för att ta reda på hur mycket vår inkomstförsäkring är värd för dig.

Månadslön före skatt per månad:

Räkna ut vad inkomstförsäkring och tillägsförsäkring ger dig!

Du får många fördelar som medlem i fackförbundet Unionen

Här är tre av dem.

1. En trygg inkomst­försäkring som kompletterar a-kassan

A-kassan ersätter inte det du tjänar över 25 025 kr. Med vår inkomstförsäkring kan du, tillsammans med a-kassan, få behålla upp till 80 % av din tidigare lön.

2. Hjälp vid löne- och utvecklingssamtal

Vi ger dig råd och stöd när det är dags för lönesamtal och utvecklingssamtal . Lönesamtalet är årets viktigaste möte för dig och din lön. Med hjälp av vår lönestatistik och lönecoachning kan vi hjälpa dig komma väl förberedd till ditt lönesamtal och öka dina möjligheter att få gehör för dina krav. Utvecklingssamtal, som du bör ha en gång om året, är till för att utveckla dig som medarbetare och företaget som helhet. Att komma väl förberedd till dessa samtal är minst lika viktigt som inför lönesamtalet. Självklart hjälper vi dig med det också!

3. Rådgivning, rätts- och förhandlingshjälp

Ibland kör det ihop sig. Ibland kommer man inte överens. Ibland hopar sig molnen vid horisonten. Men det är lugnt - som medlem får du råd och stöd när det uppstår problem och tvister på arbetsplatsen.

Vad är det som gör Unionen annorlunda?

Det är en mycket bra fråga! Här är några anledningar.

• A-kassan ersätter inte det du tjänar över 25 025 kr

Om du blir arbetslös och är med i en svensk a-kassa kan du få arbetslöshetsersättning, men aldrig mer än 80 % av ersättningstaket på 25 025 kronor/månad. Det blir cirka 14 500 kronor efter skatt.

• 13 300 kr till utbildning

Du kan ansöka om ersättning för avgifter, böcker och annat material som krävs av kursen om du väljer att kompetensutveckla dig. Kurs eller utbildning kan ske både på heltid eller vid sidan av ditt arbete. Max 3 325 kr per termin och 13 300 kr totalt.

• Behåll upp till 80 % av din tidigare lön

Med vår inkomstförsäkring kompletterar du din a-kassa och du kan få behålla upp till 80 % av din tidigare lön. Som medlem i Unionen är din ekonomi bättre förberedd om du blir av med jobbet.

• Alla krafter behövs – vi bjuder på 3 månader

Vi bjuder på alla våra tjänster och förmåner utan avgift i 3 månader, värde upp till 675 kr. Månadsavgiften är mellan 50-225 kr och baseras på din lön. Avgift till a-kassa betalas separat. Ev. klubbavgift kan tillkomma, oftast mellan 5-25 kr.

Frågor och svar

Vi svarar gärna på dina frågor. Här är några av de vanligaste.

Ansök om medlemskap

Vad kräver inkomst­försäkringen?

För att få ut ersättning när du blir utan jobb krävs det att du har varit medlem i både Unionen och i en svensk a-kassa och att du har omfattats av försäkringen under de senaste 12 månaderna innan du blev arbetslös. Utöver detta måste du ha arbetat minst 80 timmar per månad i 12 månader under de senaste 18 månaderna. Om du varit sjuk eller föräldraledig under 18-månadersperioden, "hoppar man över" den tiden. Istället får du tillgodoräkna dig arbete under motsvarande tidsperiod närmast före de 18 månaderna. Kravet är att du har varit med i försäkringen hela den period som du har arbetat. Se fullständiga försäkringsvillkor.

Om du är medlem i mer än ett fackförbund samtidigt gäller särskilda regler. För mer information kontakta oss på telefon 0771-27 28 00.

Tänk på att anmälan till inkomstförsäkringen inte sker med automatik i samband med att man anmäler sig till arbetsförmedlingen och a-kassan .

Teckna tilläggsförsäkring - få fler dagar och högre inkomst

Med inkomstförsäkringens tilläggs­försäkring kan du bygga på ditt inkomst­skydd och få 50 extra ersättnings­dagar utöver de 150 dagarna som redan ingår i medlems­avgiften. Mot en premie kan du få totalt upp till 200 ersättnings­dagar (9 månader) och du får dessutom möjligheten att försäkra din inkomst över 60 000 kr/mån före skatt ända upp till 150 000 kr/mån före skatt.

Kostnaden för tilläggsförsäkringen är 50 kr/mån för löner mellan 25 025 kr/mån före skatt och 60 000 kr/mån före skatt och 100 kr/mån för löner som överstiger 60 000 kr/mån före skatt. Du tecknar tilläggsförsäkringen när du blivit medlem i Unionen.

Inkomstförsäkring vid egen uppsägning

Unionens inkomstförsäkring gäller även om du säger upp dig själv. Om a-kassan beslutar om så kallade avstängda dagar (45 dagar) på grund av att du sagt upp dig utan giltigt skäl har du inte rätt till ersättning från inkomstförsäkringen under de dagar du inte får någon ersättning från a-kassan. Avstängningsperioden vid egen uppsägning är 45 dagar som därefter följs av 7 dagars karensperiod. Sammantaget motsvarar detta runt 2,5 månader i kalendertid. På Unionens a-kassas webbplats finns mer information gällande a-kassans regler för egen uppsägning.

Kom ihåg a-kassan!

Ditt medlemskap i Unionen innebär inte att du per automatik också är medlem i a-kassan . Fackförbundet Unionen och Unionens a-kassa är två olika organisationer och du väljer själv om du vill gå med i en a-kassa eller inte. A-kassa är däremot något som vi på Unionen rekommenderar, för din trygghets skull, men också för att medlemskap i en svensk a-kassa krävs för att kunna få ersättning från inkomstförsäkringen om du skulle bli arbetslös.

Fördelarna är många - Gå med i Unionen redan idag!

Vi är mer än 640 000 medlemmar. Med oss får du extra krafter på jobbet.