Anställningsavtal - granskning

Det kan vara svårt att veta vad ditt anställningsavtal ska innehålla och hur avtalet ska tolkas. Unionen ger svar på dina frågor om vad du som medlem behöver tänka på innan du signerar kontraktet.

anställningsavtal

Unionen granskar ditt anställningsavtal

Att tacka ja till ett nytt jobb är både roligt och utmanande, och när du blir erbjuden en ny tjänst finns det en rad viktiga saker att tänka på när det gäller ditt anställningsavtal

Ett anställningsavtal är viktigt för både dig och din arbetsgivare, det är den juridiska handling som visar att jobbet är ditt och vilka villkor som gäller för din anställning.

Det är alltid bäst att få ett skriftligt kontrakt som signeras redan innan anställningens början. Senast en månad efter att du börjat din anställning ska du enligt lagen (LAS) få skriftlig information om alla villkor som är viktiga för din anställning.

Att börja med

• Läs mer om vad vad du ska tänka på och vad ditt anställningsavtal bör innehålla

• Konkurrensklausuler i anställningsavtal
    Det är inte alls ovanligt med tvister på grund av oklarheter och meningsskiljaktigheter om vad som faktiskt avtalats när det gäller konkurrensklausuler. Därför är det viktigt att du särskilt noga överväger vad du egentligen avtalar om innan du skriver under ditt  anställningsavtal . Läs mer om Konkurrensklausuler i anställningsavtal