Vilka råd kan du ge till den som hamnar i en konflikt med sin närmaste chef?
Vi försöker alltid lyssna in vad konflikten handlar om, men tar inte ställning i vad som är sant eller falskt. I första hand försöker vi resonera kring om det går att få till ett fungerande samtal. För att en konflikt ska kunna lösas krävs det ju att båda parter på något sätt är beredda att mötas och att man faktiskt vill att det ska bli bra. Det kräver såklart också att medlemmen är beredd att gå vidare med frågan. Ibland vill hen bara prata med någon som lyssnar. I andra fall vågar medlemmen inte lyfta frågan eftersom man är rädd för att konflikten ska eskalera.
Vad finns det för vägar att gå som ni rekommenderar?
Ett första steg kan vara att medlemmen funderar på om det finns någon som kan medla i konflikten, till exempel genom att frågan lyfts till den chef som står närmast över den chef som är en del av konflikten. Om det finns fackligt förtroendevalda på arbetsplatsen kan problemet lyftas dit. Då kan medlemmen ofta få stöd av det lokala arbetsmiljö-/skyddsombudet. På arbetsplatser utan fackliga
ombud
kan vi hjälpa till att lyfta frågan till ett regionalt
arbetsmiljöombud
som kan ta kontakt med arbetsgivaren. Konflikter på arbetsplatsen är i grunden ett arbetsmiljöproblem och det är arbetsgivarens ansvar att hantera detta.
Kan Unionen begära att en chef som uppträtt olämpligt sägs upp?
Nej, vi har inga rättigheter att begära att en arbetsgivare ska göra sig av med någon, oavsett om det är en chef eller en medarbetare som har uppträtt illa. Om det finns en fackklubb på arbetsplatsen kan de lyfta arbetsmiljöproblemet med hr-ansvarig, men beslutet och ansvaret för att säga upp eller omplacera någon ligger alltid hos arbetsgivaren.
Inte ens om det handlar om sexuella trakasserier eller andra allvarliga händelser?
Det finns mycket vi kan göra för att stötta medlemmen, men det är viktigt att vara tydlig om att ansvaret för en fullgod arbetsmiljö ligger hos arbetsgivaren. Jag har tagit del av flera läskiga fall av både hot och sexuellt ofredande. I de värsta fallen är det ärenden för polisen, i andra fall kan det handla om diskriminering eller kränkande särbehandling. Unionen kan genom lokala eller regionala
arbetsmiljöombud
sätta press på arbetsgivaren att genomföra konkreta åtgärder. Det kan handla om omplaceringar, att man tar in externa resurser för att lösa problemen eller att personen helt enkelt får gå.
Vilka råd kan du ge om man har konflikter med sina egna kollegor, exempelvis om man känner sig mobbad?
Ofta finns det ju flera sidor i en konflikt. Mitt jobb är att lyssna, inte att bedöma sanningshalten i det som sägs. Utifrån det medlemmen berättar försöker jag alltid hjälpa till att coacha så att hen själv kan fatta ett beslut. Alla har rätt till en fungerande arbetsmiljö och samma stödvägar som om man hamnar i en allvarlig konflikt med sin chef gäller. I många fall handlar det om medlemmar som under en längre period mått dåligt av situationen och kanske också är sjukskrivna. Då behöver man kanske ställa den direkta frågan om de verkligen vill vara kvar på arbetsplatsen. Om inte, kan vi börja titta på alternativ som att utnyttja inkomstförsäkringen för att byta jobb* eller informera om
omställningsstudiestöd
för att skaffa ny kompetens.
*Vid egen
uppsägning
finns risk för utökad karens (avstängning under en tid) från såväl
a-kassan
som inkomstförsäkringen.