Hur har vi möten på andra sidan pandemin?
För lite mindre än ett år sedan var digitala möten inte mycket mer än en liten trend. Efter corona är de i stället mer eller mindre helt förhärskande. Hur kommer det vara när pandemivågen ebbat ut?
För lite mindre än ett år sedan var digitala möten inte mycket mer än en liten trend. Efter corona är de i stället mer eller mindre helt förhärskande. Hur kommer det vara när pandemivågen ebbat ut?
Publicerad 13 dec. 2020
I början av november presenterade regeringen ett antal nya krisåtgärder för att hjälpa företag genom den andra våg av corona som började välla in över landet. En av åtgärderna var ett fortsatt omställningsstöd för företag som tappat minst 50 procent av omsättningen under augusti-oktober, jämfört med föregående år.
För besöksnäringen var det ett välkommet initiativ. Rese-, hotell-, konferens-, event- och mötesbranscherna hör till de branscher som redan har haft det allra tuffast och som också drabbats hårt av den andra vågen. Sylvia Nylin är vd på Svenska Möten, medlemsorganisation för mötes- och konferensbranschen, och vittnar om många anläggningar som kämpat i hård motvind under stora delar av 2020.
Människors behov att ses och mötas kommer öka efter att coronan förhoppningsvis ebbat ut. Det är viktigt för samhällsekonomin också.
– Många av våra medlemmar har haft en uthållighet eftersom man trodde att det skulle ha lättat något vid den här tidpunkten, berättar hon. Nu kommer i stället många få det väldigt tufft ekonomiskt. Hade man lite sparat i kistan så börjar de pengarna ta slut nu. Det märks på uppsägningarna också. Många började säga upp redan i våras, men då handlade det mycket om extrapersonal, man behöll ändå en kärna av personal för att serva gästerna, nu börjar uppsägningarna nå även den kärnan. Man har helt enkelt inte råd att behålla folk längre.
Shadé Jalali, Unionens ansvarige utredare för besöksnäringen, beskriver det som att mattan dragits undan under branschen. Igen. Samtidigt tror hon på regeringens åtgärder – och branschens överlevnadsinstinkt.
– Branschen behöver all hjälp den kan få, samtidigt hoppas jag att de företag som fortfarande håller sig kvar nu kommer klara sig till andra sidan pandemin. För människors behov att ses och mötas kommer öka efter att coronan förhoppningsvis ebbat ut. Det är viktigt för samhällsekonomin också.
Frågan är dock hur vi möts och reser på andra sidan pandemin? För de stängda arbetsplatserna och hemarbetet har tveklöst gjort att väldigt många väldigt snabbt lärt sig hur verktyg som Teams och Zoom fungerar. På mindre än ett år har det tveklöst utvecklats en vana vid att ha många möten digitalt.
– Pandemin har skyndat på den utvecklingen, menar Jalali. Det händer också mycket i den delen av branschen. Det genomförs kurser om hur man höjer statusen på digitala event. För det kommer bli färre fysiska möten framöver, även om det fortfarande finns ett stort behov av att ses fysiskt. Det märktes inte minst under den tidiga hösten när det släpptes på en del restriktioner och en del återvände till sina arbetsplatser.
Svenska Möten har gjort trendrapporter om möten och konferenser de senaste fyra år och har sett att digitaliseringen av möten varit på väg under lång tid, ändå hade inte Sylvia Nylin förutsett att det kunde gå så här snabbt. Men så krävdes det en global pandemi också.
– Det har skett en enorm beteendeförändring. Även de som tidigare varit lite för lata och bekväma för att lära sig alla verktyg har nu tvingats göra det. Den typ av möten där det finns en formaliserad agenda som ska gås igenom, som interna avstämningar och korta projektmöten, kommer säkert i stor utsträckning fortsätta vara digitala även efter pandemin. Den typen av möten är dock bara en väldigt liten del av de man har varje vecka.
Sylvia Nylin ser också att riktigt stora möten, där människor från olika delar av världen eller från flera olika håll i landet, kan komma att förändras. Hon pratar om möjligheterna att genomföra så kallade hub- eller hybridmöten, där man kanske ses i grupper på sina respektive orter och sedan kopplar upp sig mot andra orter.
Automatisering och digitalisering ersätter inte människor, men mycket kommer att ha förändrats under den här tiden.
Mer kreativa och diskussionsbaserade möten, som workshops till exempel, tror hon däremot inte kommer fortsätta vara digitala när de inte längre måste vara det.
- Allt det som är kopplat till att kunna läsa människor, det mellanmänskliga och relationella, är väldigt svårt att fånga upp digitalt. Vi är sociala varelser, vi använder alla sinnen när vi tar in vår omvärld. En dimension försvinner när man ses digitalt – man kan inte känna av stämningen rummet.
En stor del av det kreativa på företagen sker heller inte i just mötessituationen, i det ordnade och schemalagda.
– Det som uppstår på kontoret när man går och hämtar en kopp kaffe och stod och pratade medan bryggaren skulle bli klar, det försvinner om man fortsätter med kreativa Teams-möten. Många som har varit på konferenser brukar säga att det är de informella stunderna som är de absolut viktigaste, att det är där de bästa idéerna föds. Den aspekten av kreativiteten försvinner ju helt i digitala möten. Vad får det för konsekvenser i ett längre perspektiv? Kommer det utarma kreativiteten? Vad gör det för företagskulturen?
Man skulle också kunna tillägga – vad kan det betyda för branschen? Hur mycket kommer den förändras och på vilka sätt?
– Automatisering och digitalisering ersätter inte människor, men mycket kommer att ha förändrats under den här tiden, säger Shadé Jalali. Det är bra att besöksnäringen på sina håll passar på och satsar på kompetensutveckling för de anställda – men det behövs mycket mer. Kompetensutveckling är något man kan använda korttidspermitteringar till.
Besöksnäringen är också en viktig bransch för många unga och personer med utomeuropeisk bakgrund. Därför är det särskilt viktigt att branschen repar sig, enligt Shadé.
– I och med att de är visstidsanställda blev många av dem av med jobben under den första vågen av pandemin. Ingen vet när pandemin släpper greppet, men en sak som vi vet är att när näringen börjar anställa igen så kommer man att ställa krav på digital kompetens av de som söker jobben. Med andra ord är kompetensutveckling A och O för alla så att besöksnäringen kan fortsätta utvecklas och erbjuda intressanta jobb.
Text: Mattias Dahlström Foto: Camilla Svensk
2020-12-16