De senaste åren har biodrivmedel fått ett rejält uppsving i Sverige. I dag förbrukar vi 1,9 miljoner kubikmeter per år. Allt utom 15 procent importeras. I huvudsak handlar det om biodiesel i form av HVO och RME. Vi importerar också etanol.
Den svenska biodrivmedelsproduktionen är blygsam, men ökar stadigt. De största tillverkarna är Lantmännen Agroetanol i Norrköping som gör etanol av huvudsakligen vete, Adesso Bioproducts i Stenungsund som gör RME av rårapsolja och Preem i Göteborg som bland annat gör HVO av tallolja. Inom de kommande fem till tio åren väntas också en lång radda med nya anläggningar vara i drift.
Politiska styrmedel en viktig ingrediens
– Det händer väldigt mycket just nu. Många vill bygga riktigt stora saker, men det här med planerade anläggningar är alltid lite svårt. Många är pigga på att göra och kommunicera planer, men innan investeringsbeslutet är fattat vet man aldrig, säger Erik Furusjö.
Han forskar på biodrivmedel vid forskningsinstitutet RISE. Han konstaterar att det är svårt att sia om vilka bränslen som kommer att bli stora i framtiden. Politiska styrmedel är en viktig ingrediens. Viss teknik behöver också utvecklas ytterligare innan den är redo för kommersiell produktion.
– Flera av skogsbolagen jobbar just nu för att omvandla lignin eller svartlutslignin till biobränsle. Det är en restprodukt inom skogsindustrin. Lyckas det finns det stor potential, säger Erik Furusjö.