Unionen LIVE

Tisdag 24 november, kl 18-19.20

En kväll om karriär med Christer Fuglesang, Amanda Lundeteg
& Marina Åman

Denna kväll talar vi om vilka vägval som bokstavligt talat kan ta en till stjärnorna och vilka normer begränsar oss i våra karriärer? Under kvällen kommer även Unionens hbtqi-pris utdelas.

Vilka vägval har vi i karriären och vad begränsar möjligheten att göra karriär på lika villkor? Vi diskuterar även hur du kommer genom nålsögat och blir just en på tusen i internationell konkurrens.

För att landa i dessa frågor möter vi Sveriges första astronaut Christer Fuglesang som berättar om de val han gjorde som ledde fram till två rymdfärder. Amanda Lundeteg är VD för stiftelsen Allbright och föreläser om jämställdheten kan öka på ledande positioner inom näringslivet. Vi möter också Unionens vice förbundsordförande Marina Åman samt RFSL:s verksamhetschef Pär Viktorsson Harrby

Unionens hbtqi-pris 2020 delas ut och vi samtalar om hur det står till med hbtqi-personers rättigheter i vår europeiska närhet. Har rättigheterna kommit så långt som vi vill tro?

Föreläsning med Christer Fuglesang – en astronauts karriär

Christer kommer att prata om hur han blev astronaut, viktiga vägval och träningen fram till första rymdfärden i december 2006. I föreläsningen delar han med sig av videofilmer från de två rymdfärderna och berättar om rymdstationen ISS och livet i rymden. Christer kommer även att ge sina egna framtidsvyer för rymdfart.

Om Christer Fuglesang

Christer Fuglesang är Sveriges första astronaut. Han blev uttagen i ESA-grupp 2 den 15 maj 1992 tillsammans med fem andra europeiska astronautkandidater. Klockan 20.47 den 9 december 2006 lokal tid (02.47 den 10 december svensk tid) blev Fuglesang den förste svensken i rymden, efter en lyckad start från Kennedy Space Center i Florida.

Vill du se mer?

Klicka på länken nedan för att läsa mer om kommande kostnadsfria webbinarier för dig som är medlem i Unionen.