Unionen Student lanserar Yrkesradarn för sistaårsstudenter

Många studenter känner oro och stress inför arbetslivet. Därför lanserar Unionen Student Yrkesradarn, en unik tjänst där du hittar relevanta yrken efter din examen, sorterade på löneläge eller framtidsutsikter. Den nya tjänsten marknadsförs under våren med filmer, bilder, ljud, utskick med mera.

Fyra ungdomar i en ring lyser med en grön lampa Många studenter känner stress och "förstajobbångest" på vägen från studier till arbetsliv. Oro för att inte få ett jobb efter examen, eller inte få rätt jobb, som matchar utbildningen. Och en osäkerhet inför vilka typer av yrkena som passar dig och din examen.

Därför lanserar Unionen Student Yrkesradarn! En unik tjänst där du hittar relevanta yrkesroller utifrån din utbildning, sorterade utifrån högst löneläge eller bäst framtidsutsikter. Och dessutom kan få en aktuell lista över lediga jobb som passar att söka som nyexaminerad och ”junior” i arbetslivet.

Yrkesradarn finns redan på unionen.se och befintliga studentmedlemmar har fått testa den. Men under våren 2024 lanseras tjänsten också med en extern kampanj för att locka fler sistaårsstudenter, som består av

• 360-graders roterande film på Youtube och sociala medier där ungdomar förvandlas från sökande studenter till peppiga nyanställda.
  • Ljudspottar och sponsring av poddar med unga lyssnare.
  • Inlägg i sociala medier som beskriver nyttan och funktionen med den nya tjänsten.
Glad tjej Text: Vilka yrken matchar din utbildning
  • Utskick till studenter i samarbete med partners som Mecenat och Studentum.
  • Pressutspel med intervju med Unionens marknadschef Johan Fernstedt

All marknadsföring leder till själva tjänsten på www.unionen.se/student/yrkesradarn

Testa Yrkesradarn!

Upptäck allt du kan bli efter examen! Hitta yrken som matchar din utbildning och lediga jobb du kan söka redan nu som nyexaminerad!

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg