Checklista: Så värvar ni nyanställda på jobbet

Ett gyllene tillfälle att värva är när ni får en ny arbetskamrat på jobbet. Hälsa välkommen, berätta om den fackliga verksamheten och skapa en positiv bild av er och Unionen

En förutsättning för att ni ska kunna värva är att ni som förtroendevalda visar upp er och skapar förtroende:

• När din arbetsgivare ska rekrytera. Be att få med namn och kontaktuppgifter till er lokala fackliga representant i platsannonsen. Då finns Unionen med redan från början.
  • Delta i anställningsintervjuerna om det är möjligt.
  • Be att ni förtroendevalda alltid blir informerade av arbetsgivaren om när nyanställda börjar, så att ni snabbt och lätt kan ta kontakt med dem.
  • Ha en stående punkt på medlemsmöten om vilka som är nyanställda. Då kan ni alla lättare ta kontakt med er nya arbetskamrat och hjälpas åt att skapa ett gott förtroende.
  • Låt din nya arbetskamrat mötas av en hälsning från er förtroendevalda första dagen på jobbet. Uppvakta med en blomma, en Unionen-mugg eller något annat trevligt. Du kan beställa give aways i Unionens webbshop.
  • På Unionens webbplats finns också broschyrer att beställa hem.
  • Gå ut och ät lunch med den nyanställda. Det är alltid trevligt att lära känna sina arbetskamrater och för er är det viktigt att visa upp er.
  • Finns det något material som presenterar ert företag. Be att få med ett avsnitt om den fackliga verksamheten på företaget.
  • Har företaget någon introduktionsutbildning för nyanställda. Försök ordna så att ni förtroendevalda får medverka.
  • När ni har allmän facklig information, bjud särskilt in de nya som ännu inte är medlemmar. Utse gärna någon som tar extra hand om den personen, så att de känner sig välkomna.
  • Glöm inte att fråga om din nya arbetskamrat vill bli medlem i Unionen. Lär känna personen lite först och fråga sen.

Ni och många med er har valt Unionen och rekommenderar därför andra att göra samma sak. Kom ihåg att det handlar om att skapa förtroende för er och för Unionen. För att ställa bra frågor och hitta rätt argument, lär känna er nya arbetskamrats behov. Glöm sen inte att följa upp vid andra tillfällen om ni får ett nej eller ett nja första gången.