Så värvar du – 11 tips och råd

Våga fråga!

I en undersökning av TCO fick unga frågan om varför de inte är med i facket. Över hälften svarade: ”Det är ingen som har frågat”. Därför är grunden för all värvning att ställa frågan: ”Vill du bli medlem?”.

Se film om "Unionens viktigaste fråga"

Utgå från dig själv

Du behöver inte kunna alla argument för ett medlemskap för att värva. Börja med varför du själv är med och varför du har engagerat dig. Dina egna argument kan bita på andra och är alltid sanna. Tänk att du talar dig varm för en bra idé på samma sätt som du rekommenderar en resa eller bil som du själv är nöjd med.

Lyssna och anpassa

Konsten att värva handlar mycket om att lyssna på den du pratar med och att berätta om de nyttor med medlemskap som är relevanta och intressanta för just den personen. Ställ öppna frågor och lyssna så blir dina egna svar bättre.

Syns man värvar man lättare

Mejl, hemsida, Facebookgrupp, anslagstavla eller lappar i lådor spelar mindre roll, hitta en bra kanal och använd den för att berätta vad ni jobbar med – för både medlemmar och ickemedlemmar.

Även chefer och konsulter

Kom ihåg att även chefer och egenföretagare kan vara medlemmar – i Unionen Chef respektive Unionen Egenföretagare. Det är inte säkert att cheferna och konsulterna på jobbet vet om detta, så berätta gärna.

Använd värvningsmaterial

Du behöver inte vara expert på Unionens medlemskap. Det du inte har i huvudet kan du ha i ett broschyrställ. Beställ ett sådant och passande foldrar, affischer och annat från Unionens webbshop för trycksaker.

Utnyttja Unionenveckorna!

Två veckor per år, vecka 6 och vecka 38, är det Unionenveckor. Då kraftsamlar Unionens anställda och förtroendevalda för att synas på arbetsplatserna, via media och i annonser för att prata jobbfrågor och medlemskap. Passa på att synliggöra Unionen på ditt jobb – beställ påsar och andra kampanjmaterial och genomför en aktivitet på jobbet. Till exempel ett fikamöte, en tipstävling eller en föreläsning.

Läs mer om Unionenveckan

Värva nyanställda

Ett bra värvningstillfälle är när det kommer nya kollegor till jobbet. Hälsa välkommen, berätta om den fackliga verksamheten och skapa en positiv bild av er och Unionen. Allra bäst är att finnas med från början, i platsannonser och introduktionsutbildningar. Till din hjälp finns också en särskild ny på jobbet-bok som du kan lämna som välkomstgåva.

Läs 10 tips för när ni värvar nya arbetskamrater

Ta hjälp av Unionens supervärvare

Pratar du med någon som inte kan bestämma sig och vill veta mer? Lämna namn och nummer till Unionens engagerade och specialutbildade telefonvärvare som brinner för att berätta om medlemsnyttan och är experter på medlemskapet.

Läs mer om säljsektionen och lämna tips

Nyckelord:

Ja Nej