Medlemsmöte

Ett sätt att få medlemmarna att engagera sig i frågor på arbetsplatsen är att hålla medlemsmöten. Bjud in till medlemsmöten för dialog och delaktighet så ger det förutsättningar för ett framgångsriktig fackligt arbete.

Bjud in Unionens medlemmar på arbetsplatsen till medlemsmöten. Passa på att prata om vilka frågor som är viktigast på er arbetsplats. Använd gärna en lunch eller fikapaus på jobbet om du tror att det gör det lättare för fler att komma. Innan sista februari varje år väljer man även regionrådsombud till er regions  årsmöte , regionrådet.

Marknadsför mötet

Se till att alla får inbjudan i god tid och sprid den på ställen där du vet att medlemmarna nås av informationen – exempelvis genom att logga in på Mitt uppdrag och skicka en inbjudan då ser medlemmarna det du har publicerat i ett nyhetsflöde. Du kan också sätta upp en affisch i fikarummet. Marknadsföring ökar chansen att få många deltagare på mötet.

Genomför mötet

Ett bra möte är ett möte där alla får möjlighet att vara med och påverka och lämna synpunkter – och där alla kommer till tals.

Presentera vilka aktiviteter som du/ni planerar för det kommande året. Om planen inte är färdig kan det vara ett bra tillfälle att diskutera verksamheten med medlemmarna.

Se till att värva medlemmar i samband med mötet. Målet med Unionens värvning är att vi ska bli fler för att vi tillsammans ska kunna förbättra och få ökat inflytande i arbetslivet. Ha alltid värvningsmaterial till hands när ni har möten. Du vet aldrig om en nyfiken blivande medlem finns i närheten.

Mitt Uppdrag

Här finns verktygen som underlättar i din roll som förtroendevald. Du behöver logga in och vara förtroendevald för att komma åt Mitt Uppdrag.

Mallar och checklistor för förtroendevalda

För att stödja dig som är förtroendevald har vi tagit fram mallar, checklistor och annat som gör nytta för dig i ditt uppdrag.

Unionens profil- och webbshop

Beställ material och gröna upp på arbetsplatsen med Unionens trycksaker, affischer (med plats att fylla på egen info). Välkomna nya med färdigpackade välkomstpåsar. I profilshopen finns Unionen-märkta profilartiklar.

Bli en stjärna på att hålla digitala möten

I åtta korta avsnitt får du tips och inspiration att hålla digitala möten. Du får bland annat veta lite om hur du kan synliggöra deltagarna, använda storytelling, ögonkontakt och lyssnandet som redskap. Men också hur du skapar nyfikenhet och tydlighet i dina digitala möten.

Medlemsmötesverktyget

Medlemsmötesverktyget hjälper arbetsplatsombud att genomföra medlemsmötet och välja arbetsplatsombud och regionrådsombud. För att använda medlemsmötesverktyget behöver du vara arbetsplatsombud och logga in.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg