Kontaktombud i klubben

Som kontaktombud representerar du exempelvis en avdelning, enheter inom företaget eller en sektion inom klubben när arbetsplatsen har medlemmar på flera avdelningar.

Rollen som kontaktombud ansvarar för att medlemmar som finns på avdelningen/enheten får information från klubbstyrelsen och även att information från medlemmarna kommer till klubbstyrelsen. Är ett stöd för andra förtroendevalda till exempel styrelsemedlemmar vid förhandlingar där det behövs kunskap eller personkännedom om en speciell del av företagets verksamhet.

Rollen kan också innebära att man är med i samverkan med arbetsgivaren och även att man förhandlar för medlemmarna på sin avdelning/enhet. Värvar nya medlemmar.

Passar den som har örat mot rälsen, gillar att hålla sig informerad och att vara megafonen på arbetsplatsen. Rollen som kontaktombud är för den som vill vara lagom engagerad och få insyn i vad som händer för att sedan sprida informationen vidare och hålla medlemmarna engagerade.

Detta ingår i ditt uppdrag som kontaktombud

  • Att ansvara för att medlemmar som finns på din avdelning/enhet får information från klubbstyrelsen och även att information från medlemmarna kommer till klubbstyrelsen
  • Att vara ett stöd för andra förtroendevalda, till exempel styrelsemedlemmar, vid förhandlingar där det behövs kunskap eller personkännedom om en speciell del av företagets verksamhet

Första gången ni väljer kontaktombud kan det ske när som helst under året och ska då bekräftas av klubbstyrelsen. När det är dags för omval görs det på årsmötet i januari-februari.

Förtroendevalda i kontorslandskap

Välj rätt kurs som förtroendevald

Tag chansen och utveckla dig i uppdraget. Det ger dig kompetens, trygghet och styrka i din roll som förtroendevald. Utgå från dina behov när du planerar din fackliga kompetensutveckling.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg