Checklista: Så gör ni värvande "skrivbordsbesök"

Ett sätt att synas och värva medlemmar är att genomföra ”skrivbordsbesök”. Gå runt på arbetsplatsen, från rum till rum eller skrivbord till skrivbord, och prata jobbfrågor och medlemskap.

Här är en checklista på saker att tänka på före, under och efter en aktivitet:

Före

• Stäm av med arbetsgivaren innan att ni tänker gå runt och göra skrivbordsbesök
  • Fundera över vad ni vill ha för ingång till skrivbordsbesöken. Kan vara att man vill undersöka vad man tycker är en viktig fråga på arbetsplatsen som de förtroendevalda ska jobba med, vill gå runt och säga hej med nyvalda förtroendevalda, eller så är det för att man vill finnas tillgänglig för korta frågor om medlemskapet i allmänhet.
  • Sätt mål för aktiviteten. Hur många nya medlemmar ska ni få på aktiviteten?
  • Säkerställ vem som gör vad (beställer material, stämmer av med arbetsgivaren, kollar så att inte halva kontoret är borta på till exempel utbildning).
  • Kolla med regionkontoret om de har möjlighet att hjälpa er med skrivbordsbesöken.

Under

• Samlas en kort stund ihop innan ni ska gå runt.
  • Gå igenom kampanjmaterialet så ni vet vad ni delar ut.
  • Gå gärna två och två. Dela därför upp er i par och kom överens om vilket upplägg ni ska köra (kör en korridor/kontorslandskap i taget mm).
  • Ställ Unionens viktigaste fråga ”Vill du bli medlem?” till de som inte är medlemmar idag.
  • De som behöver fundera lite över medlemskapet – ta namn och telefonnummer och fråga om Unionen kan höra av sig till dem längre fram för att svara på funderingar och frågor.
  • Ha kul!

Efter

• Återkom till de som ni har lovat att återkomma med eventuellt med mer information.
  • Skicka tips (namn och telefonnummer) på nya medlemmar till Unionen.
  • Ni som gjort skrivbordsbesöken kan fika tillsammans efteråt för att reflektera över hur det kändes att göra skrivbordsbesöken och fira att ni har gjort ett bra jobb!