Dubbelanslutning - medlemskap i två fackförbund

Dubbelanslutning är en möjlighet att vara fullvärdig medlem i två förbund och endast betala en avgift.

Dubbelanslutning

Dubbelanslutning är en möjlighet att vara fullvärdig medlem i två förbund. Det innebär att du kan bli fackligt företrädd av det förbund som har kollektivavtal på arbetsplatsen samtidigt som exempel utbildnings- och yrkesfrågor kan bevakas av det andra förbundet. Du får två fackliga medlemskap men betalar enbart en avgift.

Det finns olika kriterier för att kunna bli dubbelansluten beroende på vilket förbund det gäller och båda förbunden behöver godkänna en dubbelanslutning. Skulle du få ett avslag på din ansökan så kan du fortfarande vara med i två fackförbund, men behöver då betala medlemsavgiften till respektive förbund.

Ansökan görs via blanketten nedan som skickas in till dubbelanslutning@unionen.se. Är du inte medlem i Unionen så gör du det här först.

Unionen har dubbelanslutningsavtal med följande förbund nedan och där följer de olika kriterier för att kunna bli dubbelansluten:

• Svenska Journalistförbundet
    Dubbelanslutningen avser enbart journalister som verkar inom Unionens avtalsområde och i huvudsak har journalistiska arbetsuppgifter.
    Du ansöker om dubbelanslutning både till Unionen genom blanketten här på sidan. Samt att du även gör en anmälan till Journalistförbundet.
  • Vårdförbundet
    Det är enbart sjuksköterskor som arbetar inom apotek och inbyggd företagshälsovård som har möjlighet att bli dubbelanslutna.
  • Fackförbundet Scen & Film (tidigare Teaterförbundet)
    För att kunna bli dubbelansluten krävs att arbetet är 50 % inom vardera båda förbundens organisationsområden (eller återkommande inom båda förbundens områden).
  • Fackförbundet ST för yrkesgruppen flygledare med privat arbetsgivare
    För certifierade flygledare som arbetar med privata arbetsgivare har möjlighet att ansöka om dubbelanslutning.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Betyg