Röd eller grön flagga – vad väljer du?
Som en del av vår långsiktiga påverkanskampanj för att främja fler kollektivavtal, särskilt inom tech-sektorn, rullar vi snart ut två nya digitala kampanjer.
Som en del av vår långsiktiga påverkanskampanj för att främja fler kollektivavtal, särskilt inom tech-sektorn, rullar vi snart ut två nya digitala kampanjer.
Unionen tar nu ett ytterligare steg i arbetet för fler kollektivavtal inom techsektorn genom att lansera kampanjen “Röd eller grön flagga - vad väljer du?”. Kampanjen är en del av vårt långsiktiga opinionsarbete för att stärka den svenska modellen och skapa schysta villkor på framtidens arbetsplatser.
Vi använder symbolerna grön, gul och röd flagga för att tydliggöra var olika företag står:
Grön flagga: Företag som har kollektivavtal och står upp för sina anställda.
Gul flagga: Företag där dialog om kollektivavtal pågår – här ser vi potential.
Röd flagga: Företag som aktivt väljer bort trygghet och inflytande genom att inte teckna kollektivavtal .
Flaggorna är mer än symboler – de är verktyg för att skapa engagemang, väcka känslor och driva förändring. Kampanjen är utformad för att märkas och sticka ut, både internt och externt.
Under november och december rullar vi ut två digitala kampanjer:
Schysta listan – Vi har kartlagt Sveriges 75 mest populära arbetsgivare och visar vilka som får grön flagga. Samtidigt synliggör vi vilka som får röd eller gul flagga. Kampanjen kommer att gå på Meta och via e-post.
Röd eller grön flagga – vilken vill ditt företag ha? – En riktad kampanj mot techledare via Breakit, där vi samlar leads för att inleda dialog om kollektivavtal .