7 tips för att öka trivseln på jobbet

7 tips för att öka trivseln på jobbet

En trivsam arbetsmiljö där medarbetarna gillar att gå till jobbet är något de flesta arbetsplatser strävar efter. Men vad krävs för att lyckas? Och hur kan du som enskild medarbetare och som medlem i Unionen, göra skillnad?

  1. Bygg en kultur av respekt och öppenhet
    Som medarbetare kan du aktivt bidra till en atmosfär där alla känner sig hörda och uppskattade. Våga ta initiativ till samtal, visa respekt för kollegors åsikter och uppmuntra en inkluderande dialog.
  2. Uppmuntra och lyft varandra
    Det kostar inget att ge beröm, och det kan göra stor skillnad! Genom att uppmärksamma kollegors insatser skapas en kultur där alla känner sig uppskattade och motiverade.
  3. Skapa gemensamma aktiviteter
    Att stärka gemenskapen utanför arbetsuppgifterna kan bidra till en bättre sammanhållning. Ta initiativ till gemensamma fikastunder, luncher eller andra sociala aktiviteter.
  4. Sträva efter en bra balans mellan arbete och fritid
    Som individ kan du sätta gränser och uppmuntra kollegor att göra detsamma. Ett välmående team arbetar bättre och mår bättre.
  5. Stötta och hjälp varandra i vardagen
    Att vara hjälpsam mot kollegor skapar en stark teamkänsla. Erbjud stöd, dela kunskap och var generös med din tid.
  6. Våga prata om förbättringsområden
    Om något skaver, ta upp det. Genom att konstruktivt lyfta problem kan både små och stora förbättringar bli möjliga.
  7. Engagera dig!
    Att engagera sig och delta i det fackliga arbetet på jobbet är ett bra och effektivt sätt att påverka arbetsmiljön och trivseln. Tillsammans kan ni bidra till tryggare och bättre arbetsvillkor för dig och dina kollegor.
Bli trivselombud

Bli trivselfixare på jobbet

Prenumerera på tips på hur du på ett enkelt sätt kan bidra till bättre stämning och ökad trivsel på jobbet.

Hjälp oss göra Unionen bättre

Hjälpte informationen på denna sida dig?

Betyg