Dialog - Hur kan vi öka medlemsstyrningen?

Medlemsstyrning innebär att varje medlem ska ha möjlighet att påverka förbundets nutid och framtid. Samtidigt utmanas idealbilden. Denna dialog utgår ifrån en analys som gjorts kring glappet mellan idealbilden och hur verkligheten ser ut på många arbetsplatser och fungerar som en grund för att ta fram och våga prova nya idéer på området.

Minska glappet - Verka för ökad medlemsstyrning

Unionens förmåga att stärka medlemsstyrningen är central för förbundets relevans och möjlighet att skapa framgång, trygghet och glädje för medlemmarna i arbetslivet. Regionstyrelserna behöver därför återkommande jobba med hur vi kan jobba med den verklighet som finns ute på arbetsplatserna för att närma oss idealbilden.

Upplägg i korthet:

Cirka 1-2 timmar.

Form
Gruppdiskussion inom regionstyrelsen eller i en större grupp, exempelvis regionråd

Ämne
Även om en grundläggande analys har gjorts tidigare kan följande tre frågor kring ämnet medlemsstyrning vara hjälpsamma att utgå ifrån för att tydligt ringa in ert fokus för mötet:

• Vad är det vi ska lösa/förändra?
  • För vem/vilka ska vi göra det?
  • Vad ska vara annorlunda när vi är klara?

Så gör ni:

1. Redovisa den idealbild som definierats i tidigare diskussioner
    "Medlemsstyrd innebär att det Unionen tycker, tänker och åstadkommer är ett uttryck av vad medlemmarna beslutat att förbundet ska tycka, tänka och åstadkomma.

Varje medlem ska ha möjlighet att påverka förbundets nutid och framtid.  Alla medlemmar har samma demokratiska rättigheter och möjligheter att påverka förbundets riktning. Alla medlemmar är i detta avseende lika - varje medlem har en röst och lika rätt att inneha förtroendeuppdrag i och för förbundet. Förbundet är medvetet om att alla medlemmar inte har samma förutsättningar eller faktiska möjligheter att påverka. Unionen bär därför ett ansvar för att alla medlemmar ska känna till sina rättigheter och, om de så vill, kunna utöva dessa.

Medlemmarna äger makt att utöva men även makten att avstå från att utöva inflytande och vara en del av medlemsstyrningen. Medlemsstyrningen kommer även till uttryck i den representativa demokrati förbundet bygger på. Medlemmar väljer, demokratiskt, sina företrädare."
  2. Redovisa de utmaningar som definierats i tidigare diskussioner.
    A) Det är för stora skillnader i förutsättningar för medlemmar med LFO jämfört med de utan.​
    B) Den demokratiska länken mellan lokal och regional nivå utmanas när LFO saknas​.
    C) Språk och arbetssätt i demokratiska forum behöver justeras

D) Hälften av Unionens medlemmar vill inte engagera sig fackligt.

E) Kunskapen om varför det är viktigt att engagera sig är inte tillräckligt spridd.
  3. Redovisa de idéer om lösningar som framkommit i tidigare diskussioner
    A) Förbättrad kommunikation mellan förtroendevalda och medlemmar – personligt, enkelt och på medlemmens premisser
    B) Kommunicera om vad som åstadkoms av LFO och av Unionen i stort samt varför fackligt engagemang behövs bland medlemmarna
    C) Skapa mindre tidskrävande och enklare uppdrag som ger medlemmar möjlighet att lära sig in i det fackliga arbetet
    D) Adjungera  medlemmar utifrån kompetens, till exempel en ekonom för att granska ekonomiskt förslag från arbetsgivaren i en förhandling
    E) Adjungera  medlemmar i styrelsearbetet utifrån intresseområden
    F) Erbjud information och möten som är digitala och ej tidsstyrda
  4. Intervjua varandra

Ta tillvara den stora arbetsplatsnära erfarenhet som finns genom att dela in i smågrupper där en eller ett par personer får ta rollen som intervjuare och en person tar rollen som den som blir intervjuad. Intervjuarna ställa utvecklande frågor kring de gap som finns mellan idealbild och verklighet, samt vilka lösningar som är värda att driva vidare. Intervjuarna dokumenterar svaren. Exempel på frågor att ställa:

- Vad upplever du som de största utmaningarna för medlemsstyrning i den lokala fackliga demokratin på din arbetsplats?

- Varför är det svårt?

- Hur ser du på de tänkbara förändringarna som framkommit i tidigare diskussioner? Vad skulle kunna fungera på din arbetsplats? Finns det andra vägar framåt som inte dokumenterats tidigare?

- Vad ser du som ett naturligt nästa steg för att röra sig framåt i förändringsprocessen?

5. Redovisa och rösta
    Återsamlas i storgrupp och låt grupperna redogöra för vad som kommit fram i intervjuerna. Dokumentera svaren. Rösta vilket/vilka ni ska gå vidare med för att komma framåt i processen/processerna, både förslag som kommit fram tidigare och de som kommit fram under intervjuerna. Röstningen kan ske genom handuppräckning, mentimeteromröstning eller annan röstmetod).
  6. Fokusera
    Dela återigen in i mindre grupper som får fokusera på det framröstade förslaget. Be grupperna att diskutera och dokumentera vad som är nästa steg för att röra sig framåt i frågan. Skicka med frågor om vad som är viktigast och för vem eller vilka det är viktigt?
  7. Överlämning till regionstyrelsen
    Låt grupperna återrapportera sina förslag i storgrupp. Dokumentera förslaget och för en första diskussion kring vad som ni ser som genomförbart sett till de resurser i form av till exempel tid och antal personer som finns tillgängligt. Tydliggör hur ni kommer att återrapportera hur ni tagit förslagen vidare.

Regionstyrelsens roll som demokratisk länk

Regionstyrelsen ansvarar för de demokratiska processerna och för att i dialog med medlemmar och förtroendevalda fånga upp deras intressen. Ta del av de olika metoder som har tagits fram för att leda regionstyrelsens demokratiska arbete vidare.