Bråttom att börja använda AR/VR

Augmented Reality och Virtual Reality är två rätt olika tekniker, som har det gemensamt att de kombinerar tankekraften hos människa och maskin.

Bråttom att börja använda AR/VR

Enligt en nyligen genomförd pulsmätning av Harvard Business Review tror drygt två tredjedelar av företagen att denna "Blandade Verklighet" är viktig för att kunna nå de strategiska målen de närmaste 18 månaderna. Men det finns en tröghet på grund av högre chefers låga kompetens inom området. Enligt ATDs Talent Development Executive Confidence Index har78 procent inte börjat använda AR eller VR i verksamheten - och planerar inte att göra det under det närmaste året.

En del upplever AI och den alltmer digitaliserad världen som ett hot. Enligt McKinsey Global Institute kan 800 miljoner jobb vara i fara fram till 2030. Andra är mer optimistiska och menar att vi människor kommer att hitta nya sätt att arbeta tillsammans med maskinerna, vilket kommer att göra våra samhällen än mer framgångsrika.

Kortfattat om VR och AR

Med hjälp av VR skapar man miljöer som kan användas till exempel för utbildning i en säker miljö.

• Flygplanspiloter har ju länge använt sig av VR när de tränar i sina simulatorer.
  • Personer med scenskräck kan träna presentationsteknik med hjälp av VR-glasögon inför en grupp avatarer.

AR handlar om att förbättra eller förstärka medarbetarens möjligheter att registrera, tolka och minnas i sitt verkliga arbete.

• Försäkringsagenten har alla nödvändiga kalkyler tillgängliga samtidigt som hen kommunicerar med potentiella kunder.
  • Montörerna i bilfabriken har information i sina glasögon som gör att de har händerna fria.

/ av Anders Kinding, ledarskapsskribent

Hjälp oss göra Unionen bättre