Unionen begär förhandling om kollektivavtal på Spotify

Intresset för fackliga rättigheter växer nu rekordsnabbt inom techbranschen. På musikjätten Spotify bildades nyligen en Unionen-klubb och idag tar Unionen, tillsammans med Sveriges Ingenjörer och Akavia, nästa steg och kräver att Spotify tecknar ett kollektivavtal.

Martin Linder, ordförande i Unionen.

2023-04-12

– Medarbetarna på Spotify har rätt att omfattas av samma arbetsvillkor och rättigheter som alla andra på svensk arbetsmarknad. Svenska techbolag är ledande inom ny teknologi. Nu måste de komma i kapp även när det gäller synen på den svenska arbetsmarknadsmodellen och medarbetares fackliga rättigheter, säger Martin Linder, ordförande i Unionen.

– Spotifys arbetsgivarvarumärke är redan bland de bästa i världen och det här är en möjlighet att öka konkurrensen i toppen. Det är orimligt att företaget inte har kollektivavtal . Vi är här för att lösa det, säger Henry Catalini Smith, ordförande för Spotify Workers, Unionens klubb på Spotify.

Kollektivavtal utgör grundtryggheten på den svenska arbetsmarknaden och gynnar arbetstagare såväl som arbetsgivare. De anställda får bra villkor när det gäller lön, anställningsform, arbetstid, semester och uppsägningstid , samt trygghet vid uppsägningar, omplaceringar eller omorganiseringar. Dessutom får de anställda ökande rättigheter och möjlighet till insyn i företaget och möjlighet att påverka.

– Ingen förstår arbetstagarna bättre än vi själva och vi vill ta plats vid bordet där beslut som påverkar vår arbetsvardag fattas. Vi ser en enorm möjlighet både för oss själva och för arbetsgivaren. Facket gör företag bättre, säger Henry Catalini Smith.

Stort intresse för fackliga rättigheter i oroliga tider

Det har varit oroligt inom techbranschen en tid och många företag går en skakig framtid till mötes med personalneddragningar, omorganiseringar och omplacering som följd.

– Det har väckt medlemmarnas intresse för fackliga rättigheter och för kollektivavtal . Det ger oss kraft att kräva förändring. Nu ser vi ser fram emot konstruktiva förhandlingar med Spotify, säger Martin Linder.

Fakta: Så går det till att förhandla ett kollektivavtal

• Medlemmar visar intresse och engagerar sig för att få ett kollektivavtal
  • Facket kallar företaget till ett möte för att förhandla om ett kollektivavtal .
  • Vanligtvis brukar man ha åtminstone två till tre förhandlingstillfällen.
  • Om man inte kommer överens och facket bedömer att alla förhandlingsmöjligheter är uttömda, kan facket antingen välja att avsluta förhandlingen eller varsla om konflikt, dvs ta ut medarbetarna i en strejk.
  • En process om kollektivavtal tar i regel mellan ett och två år från att medlemmar visat intresse till att ett kollektivavtal tecknas. Från att man inlett förhandlingar tar det oftast mellan två och sex månader till att avtalet tecknas.