Topplista: 10 mest efterfrågade skillsen

World economic forum räknade ut att vi alla behöver cirka 100 dagar till att omskola oss och öva upp nya färdigheter före 2022. Kunskaper som gör att du är fortsatt attraktiv för arbetsgivare. Här är deras inne- och utelista för färdigheter.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.

Publicerad 08 juli 2021

Person som sitter vid en dator och håller i en glödlampa Det där vi så länge har kallat framtidens arbetsmarknad börjar allt mer likna nuet. Och visst dyker det upp nya jobb, yrken vi inte ens visste fanns för några år sedan, som agil produktägare, gig-manager, VR-utvecklare och drönarpilot. Men för att fortsätta ha jobb kanske du inte måste omskola dig till något helt nytt, som ”moln-vakt” eller klimat-revisor. För de allra flesta handlar det om att uppdatera sig, att skaffa sig rätt skills. World economic forum räknade ut att vi alla behöver cirka 100 dagar till att omskola oss och öva upp nya färdigheter före 2022. Kunskaper som gör att du är fortsatt attraktiv för arbetsgivare. Här är deras inne- och ute-lista för färdigheter:

Heta skills

• Analytiskt och innovativt tänkande.
  • Förmågan att lära nytt.
  • Kreativitet, originalitet och initiativförmåga.
  • Teknisk design och programmering.
  • Kritiskt tänkande.
  • Problemlösning.
  • Samspel och social kompetens.
  • Emotionell intelligens.
  • Förmågan att resonera och förhandla.
  • Systemanalys och utvärdering.

Skills vars betydelse minskar:

• Minne och verbala förmåga.
  • Koordinera finansiella och materiella resurser.
  • Teknisk installation och underhåll.
  • Kvalitetskontroll och säkerhetstänk.
  • Time management.
  • Övervakning av teknik.