Tips för en smidig återgång till kontoret

Äntligen släpper restriktionerna och vi börjar se slutet på pandemin. Men vad innebär det för återgången till kontoret? Vissa medarbetare vill kasta sig dit imorgon, medan andra känner oro över såväl trängsel som surret i kontorslandskapet. Här är Unionens tips till dig som chef för en smidigare omställning.

Detta är ett innehåll från Unionen Opinion.
Glada personer i konferensrum.

Publicerad 08 feb. 2022

Jippi, restriktionerna släpper! Äntligen börjar vi se slutet på pandemin. Men vad händer nu på jobbet? Ja, efter år av ändrade rutiner och vanor kommer återgången till kontoren att bli både en utmaning och omställning. Här gäller det att vara med som chef, för medarbetare är som vi vet olika. Vissa kan inte vänta på att få dricka kaffe med kollegor igen, medan andra känner olust eller rent av oro inför att sätta sig i ett stökigt kontorslandskap. Här är Unionens tips på hur du som chef kan hantera olika typer, för en smidigare återgång.

Jag vill krama kollegor!

En del av dina medarbetare har längtat efter mänsklig kontakt igen, och känner nu att ”äntligen är det slut på jobb-ensamheten. Nu jädrar blir det till att krama kollegor vid kaffeautomaten, bjuda in till IRL-möten och gå på AW för hela slanten.”

Så hanterar du den här typen av medarbetare:

1. Stanna hemma om du snorar. Påminn dina medarbetare om att smittspridningen fortfarande pågår, så vi ska alla fortsätta stanna hemma vid symptom.
  2. Ta hänsyn. Påtala att vi alla är olika, att vi nu bör fråga kollegor och kunder om de exempelvis vill skaka tass eller hälsa med armbågen.

Jag vill gärna fortsätta jobba hemma

Visst är det skönt att restriktionerna lättar, men många vill fortsätta jobba hemifrån, i alla fall på deltid. De har lättare att koncentrera sig hemma och är mer effektiva – dessutom gillar man den ökade självständigheten och har fått bättre balans mellan jobba och arbetsliv. Nu är man rädd att du som chef vill att alla ska infinna sig på kontoret fem dagar i veckan.

Så hanterar du den här typen av medarbetare:

1. Uttryck din vilja. Påminn om att inte ens chefer är tankeläsare, så be medarbetare att berätta hur de tänker och vad de vill.
  2. Varför är viktigt att veta. Förklara att du vill veta varför vissa vill fortsätta få jobba hemma. Berätta sedan hur du och arbetsgivaren ser på saken. Även om alla inte får precis som de önskar kan du ha målsättningen att alla ska känna sig lyssnade på och förstå bakgrunden till beslut som fattas.

Jag känner oro

Att börja trängas i ett kontorslandskap och en lunchmatsal kommer att kännas annorlunda för de flesta av oss. Trots vaccin har vissa medarbetare fått covid, och har ingen lust att åka dit igen. Eller så känner man sig orolig för hur man ska kunna hitta tillbaka till kollegor efter att ha jobbat isär så länge.

Så hanterar du den här typen av medarbetare:

1. Ta det steg för steg. Berätta om vilken plan som finns för återgången, och skapa trygghet i att det kommer att ske på ett genomtänkt sätt.
  2. Undvik trängsel. Prata om i vilka situationer en medarbetare känner sig otrygg, och försök hitta lösningar. Exempelvis kanske hen vill slippa trängas i kollektivtrafiken. Kanske kan hen då undvika rusningstiden genom att jobba hemma första timmen.
  3. Sjuknärvaro är ej okej. Berätta för dina medarbetare att en sak vi ska ta med oss från pandemi-perioden är att sjuknärvaro inte är okej. Vi ska inte gå till jobbet snuviga och febriga. Samarbeta gärna med facket och ta fram tydliga förhållningsregler.